چکیده:
گرچه مقولهی زیبایی و زیبا جلوه دادن نقوش در آثار هنر اسلامی یکی از شاخصههای مهم این هنر است،ولی این نقشها از ارزشهای والاتری برخوردار هستند.نقوش تزیینی در فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی جایگاهی فراتر از زیبایی ظاهری دارند.هر نقش در پی رنگ و شکل معنایی هم دارد.ظاهر بسیاری از نقشها در هنر اسلامی در حکم شروعی برای دیدن یک معنای نادیدنی و باطنی است.مطالعه و پژوهش در ابعاد مختلف هنر اسلامی،شایستگی فهم بسیاری از نشانهها و نقشهای هنر اسلامی را در پی خواهد داشت.در غیر این صورت نمیتوان بهرهای کافی از آثار هنر اسلامی برد.متأسفانه بررسی این بعد از هنر اسلامی در مقایسه با ابعاد تاریخی و سیر تحول تکنیکی آن،کمتر مورد بحث و موشکافی قرار گرفته است.نقش طاووس از جمله زیباترین نقوشی است که در تزیینات بسیاری از آثار هنر اسلامی به طرزی بسیار استادانه کار شده است.این مقاله سعی دارد ضمن بیان مفاهیم نمادین نقش طاووس،به بررسی این نقش به خصوص در کاشیکاریهای مساجد،امامزادهها،مدارس و دیگر بناهای اصفهان دورهی صفوی بپردازد. روش تحقیق تحلیل محتوی،تطبیقی و تاریخی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات نیز با استفاده از شیوهی کتابخانهای و روش میدانی است
برای اطلاع و ثبت نام در آخرین دوره ها و رویداد های کرمان کرفت بر روی دکمه های روبرو کلیک کنید.