نقاشی ایرانی (نگارگری)

این تابلو هدیه‌ای است از سوی فتحعلی‌شاه به تزار وقت روسیه . در این اثر فتحعلی‌شاه لباس ابریشمین زرد رنگ بر تن دارد. تاج کیانی بر سر گذاشته است. در دست راستش عصای سلیمان را ، با نشان هدهد، گرفته است. بر روی تاجش پرهای سیاه (نمادی از ارزش های سلطنتی) نصب شده است و بازوهایش با مروارید و الماس مزین اند.این اثر در موزه هرمیتاژ نگهداری می شود.

مرجع


۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰

قدمت: دوره قاجاریه

نقاشی  رنگ و روغن « یک زن با آینه » با ابعاد ۱۰۷ * ۷۶ سانتیمتر از آثار نزدیک به سبک «مکتب محمد حسن» است و در موزه ملی هنر گرجستان نگهداری می شود.

مرجع
 


۰۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹

برگی از شاهنامه شاه تهماسب: استقبال فریدون از منوچهر ، منسوب به قدیمی گیلانی، دوره صفوی، در حدود ۱۵۴۰، تبریز. این اثر در موزه متروپولیتین نگهداری می شود.

مرجع


۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۲

محمد بن بدر جاجرمی

سلاح، حیوان، سنگ های قیمتی و آلات موسیقی، مکتب شیراز

محل نگهداری: مجموعه جی.اچ.وید، موزه هنر کلیولند


۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۴

این نگاره عصر صفوی به «محمدقاسم مصور تبریزی» نسبت داده می شود. در این نقاشی یک شاهزاده صفوی در حال میگساری شبانه با نوازندگان در فضای باز به تصویر کشیده شده است. دقت ویژه نگارگر به اثر خطوط و مرزها و بالاتنه خز شاهزاده برتری او را با دیگر حاضرین به خوبی نمایان کرده است. هرچند نگارگران دوره صفوی به خلق آلبوم های نقاشی گرایش بیشتری داشتند اما به نظر می رسد که این نگاره مستقل بوده و به دفتری تعلق ندارد. همچنین احتمال داده می شود که شاهزاده نقش شده در این اثر شاه عباس صفوی دوم باشد که در سال های پایانی عمر محمد قاسم بر تخت پادشاهی نشست. این اثر در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

مرجع


۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۶

این نگاره عصر صفوی، با گواش و آب طلا نگاشته شده است. لباس های آراسته و زین طلا دوزی شده سوار حاکی از آن است که وی یک اشراف زاده بوده است. این اثر در موزه آرمیتاژ نگهداری می شود.

مرجع


۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۷

این نسخه عصر صفوی، خسرو را در حال تماشا کردن شیرین به هنگام حمام کردن به تصویر می کشد. این اثر که در شیراز تهیه شده و با آبرنگ مات، جوهر، نقره و آب طلا نگاشته شده است در موزه اسمیتسونیان نگهداری می شود.

مرجع


۰۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۷

این نقاشی صفوی، مرد جوانی را در حالیکه زانو زده و یک شاهین بر روی دستش نشسته است را به تصویر می کشد. این اثر در موزه هنر والترز نگهداری می شود.

مرجع


۰۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۴

صفحه ای از نسخه خطی اسکندرنامه نظامی، مکتب نگارگری شیراز

قدمت: دوره صفویه

محل نگهداری: موزه هنرهای زیبا فیلادلفیا

مرجع


۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۲

قدمت: ۱۶۰۰ میلادی

مکتب نگارگری اصفهان

این نگاره دوره صفویه صفحه ای از داستان معروف شیخ صنعان یکی از داستان های عرفانی زیباست که شیخ فریدالدین عطار این داستان را به زیبایی تمام در کتاب منطق الطیر به نظم کشیده است. متن روی این برگه، لحظه ای که در آن شیخ اعتقاد به اسلام را از دست می دهد و نصیحت های شاگردان خود را نادیده می گیرد نشان می دهد و خوشنویس آن سلطان علی مشهدی است.تصویر شامل چند ویژگی دوره تیموری است. یکی سبک کتیبه موجود در ساختمان و حصار قرمز رنگ اطراف باغ، با اینحال سبک کلی ساختمان و لباس ها به نوعی متعلق به دوره صفویه است. این اثر در موزه متروپولیتین نگهداری می شود.

مرجع


۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۰

این نگاره عصر صفوی اثر هنرمندی ناشناس، پیرمردی را به تصویر کشیده است که در بیابان سفر می کند. حال قوز کرده  و لباس های پیرمرد حکایت از خستگی و مشقت هایی دارد که در این سفر که احتمالا مقصد آن مشهد است متحمل شده است. نگاه او به دوردست به زیبایی تقدس و ارزش مقصد را نشان می دهد. 

در اواخر قرن ۱۶ میلادی خط نگاری اهمیت زیادی در نگارگری ایرانی پیدا کرد.در این تصویر کوچک هنرمند ناشناس با استفاده از ضخامت های مختلف خط به خوبی جزئیات لباس و حال چهره زائر را به تصویر کشیده است.رنگ های مختلفی از جمله قرمز، قهوه ای و زرد در این نگاره به کار رفته است.این اثر در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

منبع


۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۵

در این نگاره زال که شیفته رودابه، نوه زیباروی ضحاک شده بود در مورد چگونگی جلب موافقت پدرش به این ازدواج با موبدان به مشورت نشسته است. این مینیاتور برگی از شاهنامه شاه طهماسبی است و حاصل همکاری سلطان محمد نقاش و دستیار اوست .این اثر در موزه متروپولیتین نگهداری می شود.

منبع


۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۳

برگی از قصص الانبیاء نیشابوری اثر آقا رضا که صحنه حمله اژدهای موسی به خدمتکار و جادوگران فرعون را به تصویر می کشد. این اثر در کتابخانه ملی پاریس نگهداری می شود.


۱۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۶

برگی از شاهنامه شاه طهماسبی

طهمورث پسر هوشنگ کارهای نیک پدر را دنبال کرد، فنون پرورش حیوانات، بافندگی و دیگر هنرهای زندگی را بهبود بخشید. بزرگترین کردار طهمورث شکست اهریمن و دیوان بود. هنگامیکه آنان وعده دادند که هنری تازه و سودمند به وی بیاموزند از سر جان آن ها گذشت.این هنر، فن نوشتن بود.دیوان زبانها، و خطوط گوناگون تفرقه برانگیزی چون یونانی و عربی و پارسی و پهلوی و سغدی و چینی به طهمورث بیاموختند.


۰۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۹

پسربچه ای نسبتا چاق  در لباسی نیمه اروپایی که کاسه آبی در دست دارد.

۱۶۴۲-۱۶۶۶، دوره صفویه

مکتب اصفهان

موزه بریتانیا


۳۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۸

صفحه ما در فیس بوک اشتراک گذاری شاتا