فرش های قدیم کرمان

محل بافت: کرمان

بافتن صورت دراویش بر روی قالی و قالیچه ها را می توان از پدیده های دو سده اخیر و قسمتی از جنبش تصویرگرایی بر روی قالی دانست. موضوع و ترکیب بندی این قالیچه ها کم و بیش شبیه به هم است و در همه آنها وسایل روزمره و آیینی دراویش در قالبی خوش منظر و گیرا دیده می شود. این وسایل عبارتند از : تاج یا طاقیه (کلاه)، تبرزین، کشکول، پوست پلنگ، چنته و منتشا. روی کلاه معمولا ابیاتی خوش در وصف طریقت درویش نوشته شده است.


۰۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷

این طرح توسط محمدعلی شاهرخی فرزند حسن خان طراحی و رنگرزی شده است. در این طرح رنگ ها کاملاً هماهنگ با یکدیگر و در نهایت زیبایی به کاربرده شده اند. ترکیب بندی رنگ ها به گونه ای است که در نگاه نخست تعداد رنگ ها زیاد به نظر می رسد ولی چنین نیست و ترکیب بندی اینگونه نشان می دهد در صورتی که تعداد رنگ ها اندک می باشد.


۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲

محل بافت: کرمان

قالیچه هایی که موضوع آنها را زنان زیبا تشکیل می دهد یکی از گروه های کوچک قالیچه های تصویری می باشند. این قالیچه ها در یک محدوده زمانی پنجاه ساله (دو دهه آخر قرن نوزده و سه دهه اول قرن بیستم) که مصادف با برخی از رویدادهای اجتماعی در ایران است بوجود آمدند. اصل این تصویر احتمالاً یک کارت پستال فرنگی بوده است. 


۰۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۴

طرح موسی خانی به صورت واگیره هایی از گل ها و برگ های درشت که تداعی گر دسته گل رز بوده در متن فرش تکرار می شود و می توان برای آن تقارنی محوری قائل شد. گاهی از چند حاشیه یک اندازه با نگاره های گیاهی و هندسی استفاده می شود. 


۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱

 قالیچه محمد رسول الله(ص) مزین به تمثالی از حضرت، متعلق به دوره پهلوی اول در موزه فرش آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
          
 محل بافت این مفروش مصور شهر راور کرمان می باشد .شیوه پود‌گذاری قالیچه محمد رسول الله(ص) به صورت سه پود(دو پود مواج و یک پود ضخیم) و شیوه بافت آن نیز به شکل لول بافت انجام گرفته است.
این دست‌بافته ارزشمند هنری از رج شمار ۷۶ گره نامتقارن در ۶٫۵ سانتی‌متر، ابعاد ۷۱ در ۴۸ سانتی‌متر و از جنس تار پنبه ـ پود پنبه ـ پرز پشم تشکیل می‌شود.
  بر بالای آن عنوان اثر و در حاشیه بیرونی کار، تصاویری از پرندگان و گیاهان بر زمینه‌ای شیری رنگ به تصویر کشیده شده است که طرح ساده تمثال حضرت محمد(ص) در مرکز قالیچه خودنمایی می‌کند.

محل نگهداری: موزه آستان قدس رضوی


۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۱

محل بافت: افشار-اطراف کرمان

قالیچه های درویشی تا اندازه ای کاربرد عقیدتی ائینی دارند.. بافتن صورت دراویش بر روی قالی و قالیچه ها از پدیده های دو سده اخیر و قسمتی از جنبش تصویرگرایی بر روی قالی به شمار می آید.


۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۷

محل بافت: شهربابک

ابعاد: ۱۳۵*۱۹۰ سانتی متر

طرح مکه ای یکی از متنوع ترین طرح های منطقه شهربابک و تا حدودی سیرجان است. این طرح با یک یا چند ترنج مرکزی اغلب بر زمینه های لاکی و یا سورمه ای  بیشتر به صورت هندسی بافته شده و در مرکز ان نقش لوزی یا مکعب شکلی که اغلب نقش صلیب در آن بر زمینه سفید و روشن ، نمادی از پاکی و قداست کعبه می باشد،قرار گرفته و دورتادور این ترنج بته هایی ریز در قالب محرمات اریب در بر گرفته اند. این طرح بدین معنی است که نقش مرکزی ، شمایلی از خانه خدا و نقوش بته، نمادی از انسان های دور کعبه می باشند . همچنین حاشیه های بندی پروانه ای و حسین عباسی از حاشیه های معروف این طرح محسوب می شوند.

تهیه و گردآوری: عقیل سیستانی (کارشناس ارشد هنرهای اسلامی)


۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۹

نقشه: تصویری – درختی

قدمت: حدود ۸۰ سال

محل بافت: راور کرمان


۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۴

قدمت: اوایل قرن چهاردهم هجری

محل نگهداری: موزه فرش تهران

تصویر فرشتگان در حاشیه فرش و قبل از ورود به مرکز ان، اشاره به مراحل پیشین ورود به بهشت (مرکزیت فرش) و سنجش اعمال نیک و بد توسط فرشتگان در محضر پروردگار دارد. در این تصویر فرشته دو بال سه قسمتی دارد و دامن پوشیده است. سه گل در بخش کمربند فرشته، نشانی از طبقات سه گانه ی دامن دارد . وجود پرندگان، گل ها و ابرهای درهم استعاری از بهشت و عالم بالا است. 


۰۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳

طرح سه کله از رایج ترین گونه نقشه های قالی افشاری است که بافت آن با تفاوت هایی اندک در نقش پردازی، در مناطق افشار نشین کرمان رواج دارد. نام گذاری این طرح بر اساس ساختار آن است که سه کنگره چلیپا مانند در انتهای عرضی زمینه قالی قرار می گیرد، که بافندگان منطقه هر کدام از آنها را یک کله به شمار می آورند. در فاصله بین کله ها نیز قاب های لوزی شکل با نقوش قلاب مانند قرار گرفته است. وجود ردیف نقش های هندسی – گیاهی معروف به آبشار در کناره طولی دو طرف زمینه قالی، از ویزگی های قالی های سه کله است.  در طرح کلی یک تقارن مرکزی حکمفرماست.


۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۲

درتصویر مقابل، قسمتی از طرح حسن خان شاهرخی را شاهدیم که در آن طرح درختی با پرندگان طراحی شده که خاص منطقۀ کرمان و کویری می باشد، طراح در مهارت ذوق و سلیقه پرندگان را کاملاً طبیعی کار کرده است گوئی که خود در آن فضا حضور داشته و نه تنها پرندگان بلکه تمامی عناصر در این طرح به این سبک طراحی شده اند.تنوع پرندگان باعث می شود تا  چشم خسته نشده و همین امر باعث تحرک در طرح می شود .محل نگهداری این اثر موزه صنعتی کرمان است.

تهیه و تدوین: لادن افضلی


۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۹

طرح: سورمه ای باغی

حاشیه اصلی: حسین عباسی، بلوردی

تاریخ بافت: ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰

محل بافت: گهرت، از توابع شهربابک

اندازه: ۱۵۵*۲۰۴ سانتیمتر

طرح سورمه ای باغی از دیگر طرح های منطقه شهربابک بویزه مناطق گهرت و برفه است که انبوه و تراکم نقش پردازی های آن به مثابه فضای باغ گونه ای است که اغلب بر زمینه سورمه ای بافته شده. این طرح شامل ترنج سفید رنگی همراه با گل شاه عباسی در مرکز که نقوش شاه عباسی با خطوطی شکسته منتهی به برگ های کنگره ای، تا نزدیکی حاشیه ها کشیده شده است. همچنین وجود بته هایی در چهارگوشه این فرش ها، یکی دیگر از ویژگی های طرح های سورمه ای باغی می باشد.

نوشته شده توسط: عقیل سیستانی

دانشجوی کارشناسی ارشد هنر های اسلامی


۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰

بافت: کرمان

طرح: افشان

ابعاد: ۳۵۴*۳۱۰ سانتیمتر

قدمت: قرن ۱۱ ش

از این طرح به ترتیب در دو حوزه ی کرمان و جوشقان و به مقدار کمتر در تبریز، نمونه های نسبتا قابل توجهی باقی مانده است که از نظر قدمت، عمدتا به اواخر صفویه تا اواسط قاجار تعلق دارند. فرش هایی با این طرح در ادبیات فرش شناسی به نام «نقش گلدانی» شهرت یافته اند.  گلدان هایی که در متن این گروه از نقشه ها دیده می شوند، به اشکال و فرم های مختلف در سایر نقشه های فرش ایران نیز دیده شده اند. این فرش بارها رفو شده است که بزرگترین بخش مرمت شده ی آن، با تغییر رنگ در کادری مستطیل در بالای فرش دیده می شود.این فرش سه ردیف حاشیه دارد که از نظر رنگ، در مطابقت و هماهنگی کامل با متن فرش هستندو هم اکنون در موزه فرش ایران نگهداری می شود.

منبع: گنجینه ی ملی فرش ایران


۰۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۴

صفحه ما در فیس بوک اشتراک گذاری شاتا