این طرح گونه ای متفاوت و هندسی از نقش گلدانی است که به نوعی تداعی نقش خرچنگ را هم داشته و به گلدانی خرچنگی معروف گردیده است و در روستاهای اطراف شهرباباک از جمله میمند بافته می شده است.

طرح: گلدانی خرچنگی

حاشیه: بته دوقلو(بته قهر)

تاریخ بافت: ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵

محل بافت: میمند از توابع شهربابک

ابعاد: ۱۳۹*۱۹۴ سانتی متر

تهیه و تدوین: عقیل سیستانی (دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی )


۰۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴

در قالی های تصویری، معمولا از تصاویر افراد مهم برای مرکز فرش استفاده می کنند که در اینجا تصویر نادرشاه افشار بافته شده است. بافنده افشاری حتی در این طرح سراسری نیز تقارن و نظم را اعمال می کند و با آوردن نقوش حیوانی و گیاهی که در جهت طولی کاملا روبروی هم قرار دارند، تعادل را برقرار می کند.

در این نمونه از حاشیه «لته سیبی» ( در اصطلاح محلی سیبو ) استفاده شده که واگیره آن شامل یک شکوفه با دو برگ در طرفین می باشد که دورتادور فرش را دربر می گیرد. رنگ سفید حاشیه، تضاد را چند برابر و نگاه را معطوف به درون می کند. رنگ های گرم چون روناسی و کرم و طلایی در کل قالیچه غالب هستند که در عین تندی، تابناکی و پر شر و شوری، به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته و سرشار از آرامش و نجابت هستند.

منبع:  فصلنامه علمی- پژوهشی گلجام


۰۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹

حسن خان شاهرخی پیکرسازی و تصویرسازی را هم وارد نقوش فرش نمود . این نقشه  جزو اولین گروه از کارهای وی می باشد، حسن خان با قلم خود به ذوق آزمایی پرداخته و شیوه و مکتب خود را هنوز کامل در این اثر نیافته است ، محل نگهداری این اثر  موزه صنعتی کرمان می باشد.

تهیه و تدوین: لادن افضلی


۰۳ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۶

قدمت : دوره صفویه

مرجع


۰۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵

سلطان آباد، قرن ۱۳ یا ۱۴ میلادی

مرجع


۰۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰

مکتب تبریز، دوره ایلخانی

این نگاره با ابعادی در حدود ۲۷*۲۸ سانتیمتر  و با جوهر، آبرنگ مات و آب طلا و نقره نگاشته شده است. این اثر در موزه هنر هاروارد نگهداری می شود.

مرجع


۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵

این قالی به همت منوچهر شجاعی،همسر زنده یاد فاطمه جهانگرد در ابعاد ۲۶۰×170 و رجشمار ۱۲۰ جفت به مدت دو سال توسط هنرمندان قالی باف کرمانی بافته شده است. در متن این قالی شعری از زنده یاد فاطمه جهانگرد ، شاعر فقید کرمانی است که در ۴۲ بیت توصیفی جامع از قالی کرمان و انواع نقش های آن است.. ابیات شعرنیز خط استاد جمال الدین مودب و طراحی آن توسط محمدحسین عاطفی و بافت استاد محمد ابوالهادی صورت گرفته است. این فرش به مدت ۲ سال در موزه هنرهای معاصر صنعتی به نمایش گذاشته ‌شده  و با برپایی موزه فرش به این موزه منتقل خواهد شد.

 

قالی کرمان من 

 

ای‌ که‌ تو پرسی‌ ز من‌ و حال‌ من‌                     قالی‌ من‌ قصه‌ی‌ احوال‌ من‌

 آنچه‌ حدیث‌ غم‌ پنهان‌ ماست                          قالی‌ خوش‌ منظر کرمان‌ ماست‌

 قالی‌ ما گلشن‌ جان‌ و دل‌ است‌                        کاین‌ همه‌ آوازه‌ از آن‌ حاصل‌ است‌

 تار غنا پود وفا و صفا                                 بافته‌ شد در هم‌ و شد فرش‌ ما

نرم‌ ترک‌ گام‌ بنه‌ بر سرش                              حیف‌ ببازی‌ تو به‌ سیم‌ و زرش‌

 قالی‌ ما گنج‌ قناعت‌ بود                                ثروتی‌ از عز و مناعت‌ بود

 نقش‌ بدیعی‌ که‌ به‌ قالی‌ ماست‌                         گلبنی‌ از همت‌ عالی‌ ماست‌

 گلشن‌ آن‌ باغ‌ گل‌ آرزو                                 این‌ همه‌ سکر آور و خوشرنگ‌ و بو

 غنچه‌ی‌ آن‌ زندگی‌ ناتمام                              کان‌ شده‌ پرپر سر هر کوی‌ و بام‌

 لحظه‌ای‌ آرام‌ نگر بر گلش‌                            نیک‌ ببین‌ نسترن‌ و سنبلش‌

 نرگس‌ آن‌ گر ز تو دل‌ می‌برد                                    روشنی‌ از دیده‌ی‌ من‌ می‌خرد

 یاسمنش‌ را بنگر یار من‌                               یاد کن‌ از کودک‌ بیمار من‌

 سبزه‌ی‌ آن‌ سبزه‌ی‌ شوق‌ و امید                       شوق‌ و امیدی‌ که‌ به‌ خون‌ در تپید

 بید معلق‌ به‌ میان‌ چمن‌                                 آیت‌ بر گشتگی‌ بخت‌ من‌

 این‌ همه‌ برگ‌ و بر شاد و خوشاب‌                  از سر سرچشمه‌ی‌ دل‌ خورده‌ آب‌

 چهره‌ی‌ آن‌ چهر خوشاب‌ من‌ است‌                   باغ‌ جوانی‌ و شباب‌ من‌ است‌

سرخی‌ متنش‌ همه‌ خوناب‌ دل‌                         هست‌ نشان‌ از تب‌ و از تاب‌ دل‌

 ای‌ که‌ نداری‌ خبر از چون‌ و چند                    خنده‌ی‌ گل‌هاش‌ مرا زهر خند

 قالی‌ من‌ قصه‌ی‌ اندوه‌ من‌                             گوشه‌ای‌ از مشکل‌ انبوه‌ من‌

 چانه‌ مزن‌ بیش‌ خریدار آن‌ !                          سرد مکن‌ گرمی‌ بازار ان‌

 قالی‌ من‌ سفره‌ی‌ نان‌ من‌ است‌                         قوّت‌ تن‌ و قوت‌ جان‌ من‌ است‌

 آب‌ حیاتی‌ است‌ به‌ شریان‌ من‌                         نام‌ و نشانی‌ است‌ ز کرمان‌ من‌

 زحمت‌ بافندگیم‌ پیر کرد                               ناخوشیم‌ زار و زمین‌گیر کرد

 آذر و تیر و دی‌ و اردیبهشت‌                         فرش‌ ببافم‌ ز صفا چون‌ بهشت‌

 بس‌ که‌ نشستم‌ به‌ سر دار فرش                       سوخت‌ برایم‌ دل‌ تب‌دار فرش‌

 دست‌ مرا بین‌ که‌ چه‌ تابیده‌ است‌ !                   پای‌ کج‌ این‌ گونه‌ کسی‌ دیده‌ است‌ ؟

 عمر به‌ جان‌ کندن‌ پایان‌ برم‌                          تا که‌ چنین‌ طرفه‌ ببار آورم‌

 نقشه‌ی‌ «عباسی‌ »   آن‌ دلنشین‌                      «خوشه‌ی‌ انگوری‌ » آن‌ آتشین‌

 شهره‌ شده‌ نقشه‌ی‌ «قرانی‌ » اش‌                     «بوته‌ » و «صرام‌ » و «حسنخانی‌ » اش‌

 گر ز غمم‌ خلق‌ به‌ رنج‌ آورم                          لیک‌ ترا گنج‌ «ترنج‌ » آورم‌

 نقش‌ «درختیش‌ » ببین‌ کاین‌ چنین                   گوی‌ سبق‌ برده‌ ز دیبای‌ چین‌

 کبک‌ ببین‌ در چمن‌ «سبزه‌ کار»                      زد «چمنی‌ » گنج‌ زمرد کنار

 فصل‌ بهار است‌ به‌ قالی‌ عیان                                    لیک‌ زده‌ خیمه‌ به‌ عمرم‌ خزان‌

 گرچه‌ بسی‌ خون‌ جگر خورده‌ ام‌                     حال‌ نه‌ دلتنگ‌ و نه‌ افسرده‌ ام‌

 شاد از آنم‌ که‌ بود فرش‌ ما                             نقش‌گر زندگی‌ و نقش‌ ما

 رنج‌ و هنر را به‌ هم‌ آغشته‌ ام‌                                    گل‌ به‌ گلستان‌ جهان‌ کشته‌ ام‌

 باغ‌ دل‌ فرش‌ بود ماندنی‌                               قصه‌ی‌ جان‌ کندن‌ من‌ خواندنی‌

 قالی‌ کرمان‌ من‌ این‌ مهد عشق‌                                    شور شرف‌ ، شعر صفا، شهد عشق‌

 صبر گره‌ خورده‌ به‌ شیرازه‌اش‌                       گشته‌ «جهان‌ » مست‌ ز آوازه‌اش‌

 حال‌ که‌ خواندی‌ تو از آن‌ نقش‌ من‌                   در خور و ارزانی‌ تو فرش‌ من‌

 شاد نشین‌ بر سرش‌ ، آرام‌ گیر                        از گذر دور جهان‌ کام‌ گیر

 بی‌ خبر از زحمت‌ بافندگی‌                            شهد بنوش‌ و گذران‌ زندگی‌

 

‌فاطمه جهانگرد


۲۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۵

تولد: ۱۳۰۹ – کرمان

عبدالحسین میسرجانی مانند دیگر افراد خانواده میسرجانی از کودکی به کار طراحی و نقاشی قالی پرداخته و پس از آموختن مسائل اولیه قالی نزد پدر، در کارگاه هنری طراحی قالی محمد علی دانشمند شروع به فعالیت نمود و پس از مدتی به کارگاه طراحی فرش حسن ثمرخی نقل مکان کرده و در آنجا به کار پرداخته است و در آخر در نقاشخانه تجارتخانه فرش ارجمند کرمانی مشغول به کار شده است. عبدالحسین میسرجانی در سال ۱۳۵۵ در زمینه ترمیم نقشه های اصیل فرش کرمان در موزه صنعتی با محمود صنعتی همکاری داشته است.

تهیه و تدوین: مجتبی یزدانپناه


۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۱

این فرش بلوچی پیشینه‌ای نزدیک به دویست سال دارد. فرش از جنس پشم است و گل‌ها و گیاهان با رنگ‌های سرخ، زرد و قهوه‌ای بر زمینه شیری رنگ آن نقش شده‌اند.  این اثر امروزه در موزه سلطنتی سوئد نگهداری می‌شود.

مرجع


۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۶

قدمت: قرن ۱۸ میلادی

محل نگهداری: موزه هنر کلیولند

مرجع


۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵
صفحه ما در فیس بوک اشتراک گذاری شاتا