کاشی، سفال و سرامیک

این قوری سفالین (چینی) آبی و سفید، با لولۀ بلند و سراژدها شکل تحت تأثیر و نفوذ هنر و نقوش چینی، تولید و تزیین شده و یا تلفیقی از طرحها و نقشمایه های ایرانی و چینی است. این اثر متعلق به عصر صفوی (شاه عباس و شاه صفی، ۱۰۵۲ -۹۹۶ هـ ، ۱۶۴۲-۱۵۸۷م.) می باشد و در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شود.

مرجع


۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۵

این کاسه سرامیکی نمونه ای از بازیابی هنر ایرانی در دوره حکومت ایلخانیان و پس از حمله مغول است. جنس کاسه از سفال سیلیسی است و پس از رنگ آمیزی و لعاب کاری شفاف باری دیگر در کوره پخته شده است تا نقش زیبای آن ماندگاری بیشتری داشته باشد، روش‌هایی که در دوره‌های غزنوی و سلجوقی به اوج رونق و شکوفایی خود رسید. قطر اثر در حدود سی و هشت و ارتفاع آن نزدیک به ده سانتی متر است. این اثر امروزه در موزه هنر لس‌آنجلس نگهداری می شود.

مرجع


۰۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵

این بشقاب بزرگ با تزئیات سبر، آبی و مشکی زیر لعابی در کرمان تولید شده است . نقوش گل ها، سرو و طاووس و حاشیه مشکی با کتیبه حک شده مشابه همان نقش هایی است که در قا لیها، جلدها و حاشیه های کتب مصور می بینیم. این اثر در موزه برتانیا نگهداری می شود.

 

مرجع


۲۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۰

 این تنگ آب به شکل خروس بوده و ﺩﺳﺘﻪ آن ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺩﻡ ﺧﺮﻭﺱ است. قدمت این اثر به ۸۰۰ سال میرسد و محل ساخت آن شهر کاشان میباشد. این اثر در موزه ویکتوریا وآلبرت نگهداری می شود.

 

مرجع


۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۶

این بشقاب زیبای لعاب دار سبز رنگ  در حدود ۴۰۰ سال پیش در شهر تبریز ساخته شده است .ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﯼ این ﺑﺸﻘﺎﺏ ﻧﻘﺶ ﺩﻭ ﻣﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ میخورد و ﮐﻨﺎﺭﻩ ﯼ ﻇﺮﻑ این ﺭﺑﺎﻋﯽ زیبا ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ است:

" ﺍﯼ ﺩﻝ ﺑﻪ ﻃﺮﯾﻖ ﻋﺎﺷﻘﯽ ﺭﺍﻩ ﯾﮑﯽ ﺍﺳﺖ
ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻋﺸﻖ، ﺑﻨﺪﻩ ﻭ ﺷﺎﻩ ﯾﮑﯽ ﺍﺳﺖ
ﺗﺎ ﺗﺮﮎ ﺩﻭ ﺭﻧﮕﯽ ﻧﮑﻨﯽ ﺩﺭ ﺭﻩ ﻋﺸﻖ
ﻭﺍﻗﻒ ﻧﺸﻮﯼ ﮐﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺳﺖ"

نقش دو ماهی به دور هم در این بشقاب و این شعر عاشقانه زیبا بر گرد این بشقاب نشان از اهمیت و جایگاه رفیع هنر وفرهنگ و عشق ایرانی دارد این اثر در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شود..

مرجع


۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰

تنگ آب متبرک ، مشهد

سفال با تزئین دو رنگ آبی و سفید زیر لعابی

محل نگهداری : موزه ی بریتانیا

پهلو های این تنگ به صورت تخت می باشد که در مرکز برجستگی گلمیخ مانندی با نقش سه برگ سفید رها شده در باد در زمینه آبی رنگ دارد. بیرون گلمیخ منظره ای از طبیعت تصویر شده و در حاشیه بیرونی، برگ ها و گلبرگ هایی با رگبرگ های نازک در زمینه آبی طراحی شده است. اگرچه بسیاری از نقش ها دارای خطوط محیطی مشکی اند ولی نتوانسته اند از جاری شدن لعاب آبی جلوگیری کنند. گل های درشت با رگبرگ های مشخص از ویزگی های سبک مشهد است. 

 

مرجع


۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۴

 

این کاشی با تصویری از یک مرد با لباس و دستار خاص صفویان تزئین شده است. کاشی های نقاشی شده زیر لعابی در دوران صفویه در قطع های کوچک ساخته می شدند که نمونه هایی از آن را می توان در حمام گنجعلیخان کرمان مشاهده کرد .این اثر در موزه مقدم نگهداری می شود. 


۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۲

قدمت: نیمه نخست سده هفدهم

این دوری با نقش بوته گلی که غالب سطح داخلی آن را می پوشانند و غنچه هایی در حاشیه که سفید در زمینه آبی باقی مانده اند قرابت بیشتری با ظرفهای کهن تر کوباچی دارد تا با ظروف چینی. گلهای روی ساقه های نازک ممکن است شیوه کرمانی پرداخت گل و بته را تداعی کنند. ولی گلهای سفید مانده ی حاشیه دوری از این نوع تزئین در بعضی ظرفهای مشهدی نشان دارند. پس این دوری خود به خود در گروه سبکی خاص از ظروف قرن هفدهم جای نمی گیرد و تنها بر پایه ی شباهتش با ظرف هایی که گمان می رود مشهدی یا کرمانی باشند نمی توان به این یا آن شهر نسبتش داد. ( عصر طلایی هنر ایران ، ص ۱۲۶). این اثر امروزه در موزه برتانیا نگهداری می شود.

 

مرجع


۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹

این کاشی ستاره ای با نقش شیر و خورشید متعلق به قرون ۷ یا ۸ هجری قمری می باشد و به جهت نقش منحصر به فرد است چرا که ریشه در نماد های کهن ایران زمین دارد و در زمره نخستین نمونه های ترکیب دو سمبل شیر و خورشید می باشد . این اثر در موزه مقدم نگهداری می باشد.

مرجع


۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۹

این کوزه قلیان با تزئینات زیر لعابی رنگارنگ  از نظر سبک تزئین با یکی از بزرگترین گروه های سفال کرمان یعنی ظروف رنگارنگ مشابهت دارند. این گروه افزون بر اسلیمیها و گلهای نوک تیز، طیف وسیعی از نقوش انسانی بی قاب را نیز در بر می گیرد.خسرو در حال تماشای دزدانه ی آبتنی کردن شیرین در اینجا کاملتر میشود و او با شاهینی بر روی دست و مهتری دوان در پیشاپیش اسبش مجسم میشود.این اثر امروز ه در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

 

مرجع


۰۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۸

نقوش این کوزه قلیان با تزئینات آبی و سیاه زیر لعابی  مزین به تصویر جوانی در بالای درخت است که مضمون رایجی در اوایل قرن هفدهم بوده و با دقت فراوان اجرا شده است. اما تاریخ تولید ظرف باید دهه دوم یا سوم قرن  17 باشد.
 
تصویر طرف دیگر جوان را در حال پاشیدن دانه برای پرنده ای در بالای درخت نشان میدهد که دراین تصویر موفق شده و پرنده را گرفته است. این اثر در موزه بریتانیا نگهداری می شود.
 

۰۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۰

این قوری که نقوش آبی رنگ زیر لعابی دارد دو کتیبه دارد یکی روی دسته به مضمون عمل « محمود معمار یزدی» و دیگری زیر پایه از این قرار که (زینت از زارع فقیر است ۱۰۲۵ ش ۱۰۵) چنان که از این کتیبه ها بر می آید ، ساخت یا دست کم طرح قوری از محمود است و زارع آنرا نقاشی کرده است.

هر چند از نسبت «یزدی» شاید بتوان نتیجه گرفت که قوری در یزد تولید شده است. این حدس را می زنند که محمود معمار یزدی،  همان کمال الدین محمود یزدی باشد که در ۱۰۱۵ /۱۶۰۶-۱۶۰۷ گنبد طلای صحن کهنه را در مشهد ساخت اگر این حدس درست باشد پس شاید قوری در مشهد که مرکز سفالسازی پرسابقه ای بود برای بازار زوار یا برای اهدا به بارگاه امام رضا (ع) ساخته شده باشد.
نقوش بدنه ی قوری در دو رنگ آبی و سفید از خانه هایی تشکیل می شود شامل تصویر یک مرغابی در منظره ای با یک کوه و چند شکوفه گرد شناور در آسمان، یک گوزن و یک پرنده در جلوی آبشاری تجریدی، یک مرغابی در منظره ای با درختان نخل، یک مرغابی در منظره ای با یک کوه و چند گل مینای معلق، یک لکه ابر تجریدی و چند نقش در زیر لوله پهلوهای دسته قوری به تصویر پرندگان و شاخه هایی به گل نشسته مزین است و لکه های ابری تجریدی در بالای دسته بالای بدنه و به صورت آویزهایی سه برگی روی نواری به شانه ی ظرف به چشم می خورد. پایه های گشاده ی قوری دارای خانه هایی با نقش نیلوفر در زیر گردنی بر آمده است که نقش دالبری گرداگرد آن خود نمایی می کند. این اثر امروز ه در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

مرجع


۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۷

این کاسه سرامیکی ایرانی در دوره حکومت اتابکان سلجوقی و در شهر کاشان ساخته شده است و نقش آن شامل پنج تصویر از زنی سلجوقی است. قطر کاسه بیست و سه سانتی متر و ارتفاع آن شش سانتی متر است.
این اثر در موزه هنر هاروارد نگهداری می‌شود.

۱۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۶

این کاشی ستاره ای با نقش ققنوس در موزه هنر فیلادلفیا نگهداری می شود. پس زمینه این اثر با ابرهای قارچ مانند پر شده است.استفاده از این نقوش بر روی کاشی را پس از حمله ی مغول، می توان بر روی کاشیکاری ها یافت.

مرجع


۱۰ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۳

مرحوم حاج علی کاشی تراش ( متولد ۱۲۷۰ ه.ش ) که از سنین طفولیت به آموختن هنر کاشیکاری پرداخته بود علاوه بر تربیت و آموزش دو پسر خود به نام های محمد کاظم و محمدرضا، شاگردان زیاد دیگری را نیز در زمینه آجر تراشی و کاشی تراشی آموزش داده است. وی با مهارت فوق العاده ای که در زمینه طراحی و هنر کاشیکاری داشت آثار بسیار زیبایی را از خود بجای گذاشته است. از آنجمله می توان کاشیکاری های سردر ورودی شاه نعمت اله ولی، گنبد آستانه شاه نعمت اله، گلدسته های آستانه شاه نعمت اله و …. را نام برد.

تهیه و تدوین: مریم رستمی راوری


۰۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵

این بشقاب لعاب دار سبز رنگ در حدود ۴۰۰ سال پیش در تبریز ساخته شده است.در وسط بشقاب نقش دو ماهی  به دور هم دیده می شود و در اطراف ظرف این رباعی نوشته شده است:

" ﺍﯼ ﺩﻝ ﺑﻪ ﻃﺮﯾﻖ ﻋﺎﺷﻘﯽ ﺭﺍﻩ ﯾﮑﯽ ﺍﺳﺖ
ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻋﺸﻖ، ﺑﻨﺪﻩ ﻭ ﺷﺎﻩ ﯾﮑﯽ ﺍﺳﺖ
ﺗﺎ ﺗﺮﮎ ﺩﻭ ﺭﻧﮕﯽ ﻧﮑﻨﯽ ﺩﺭ ﺭﻩ ﻋﺸﻖ
ﻭﺍﻗﻒ ﻧﺸﻮﯼ ﮐﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺳﺖ"

این شعر زیبا بر گرد این بشقاب نشان از اهمیت و جایگاه رفیع هنر و فرهنگ و عشق ایرانی دارد. این اثر در موزه ویکتوریا و البرت نگهداری می شود.

مرجع


۳۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۸

محل ساخت: کرمان

ابعاد: ارتفاع: ۶/۴cm، قطر: ٣۶/٢cm

 

این بشقاب از دسته بشقاب هاى سرامیکى چند رنگ است که در کرمان تولید شده است. بخت و اقبال کرمان در جنوب شرقى ایران در زمان شاه عباس اول، هنگامى که تعدادى از بناهاى مهم راه اندازى شد، جهت تزئین ساختمان هاى جدید و برآورد کردن نیاز مشتریان جدید افزایش یافت، بسیارى از صنعتگران ازجمله سفالگران ماهر به کرمان نقل مکان کردند.

در طول قرن هفدهم میلادى سبکى جدید از سرامیک کرمان تحت تأثیر موتیف هاى چینى بوجود آمد، هر چند به وضوح روشن است که اندازه بشقاب و شکل آن ایرانى است.

با توجه به هدف و منظورى که این بشقاب ها براى آن تولید شده اند، ساخت بشقاب هاى بزرگ در محصولات کرمان غیر معمول و عجیب نیست. این بشقاب ها  براى خوردن مواد غذایی مانند پلو که با قاشق هاى دسته بلند خورده مى شدند، تولید گردیده اند که کاملاً  متفاوت از غذاهاى چینى  بود که در کاسه هاى کوچک سرو مى شدند. 

در طول قرن هفدهم مهمانى ها و ضیافت هاى رسمى و پر زرق و برق، ساخت ظروف متعددى از این دست را کاملاً ضرورى مى نمود. این اثر در موزه متروپولیتین نگهداری می شود.

ترجمه: مهدیه ضیاءالدینی

 کارشناس ارشد هنرهای اسلامی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز
 
                                     مرجع

۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷

این شیء، به صورت یک فیل نشسته با آبی کبالت و سفید طراحی شده است. کاملاً روشن است که از یک کندی اقتباس گردیده، (کندی نوعی از ظروف چینی مخصوص آشامیدن است). اما برخلاف اصل چینی آن که از پرسلان* ساخته می شدند این یک نمونه صفوی و از جنس استون پیست* می باشد و شباهتی به یک فیل واقعی ندارد.این فرم فیلی شکل از چینی آلات دوره مینگ گرفته شده است، این نوع ظروف در چین اغلب به عنوان آبخوری مورد استفاده قرار می گرفتند. اما به احتمال زیاد در ایران کارکرد تزئینی داشته اند. این اثر در موزه متروپولیتین نگهداری می شود.


یادداشت مترجم:
*استون پیست: نوعی بدنه سخت و بدل از ظروف چینی که به خمیر سنگ نیز شهرت دارد. ایرانیان تکنیک ساخت ظروف چینی با خاک سفید  را نمی دانستند و در نتیجه به ساخت این بدنه ها که بدل چینی نیز نامیده می شوند رو آوردند.
*پرسلان: نوعی بدنه سخت و شفاف سرامیکی که معمولاً در دمای ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد پخت می شود.
 
 
 
ترجمه : مهدیه ضیاء الدینی

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۸

صفحه ما در فیس بوک اشتراک گذاری شاتا