فرش های قدیم کرمان

طرح: سورمه ای باغی

حاشیه اصلی: حسین عباسی، بلوردی

تاریخ بافت: ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰

محل بافت: گهرت، از توابع شهربابک

اندازه: ۱۵۵*۲۰۴ سانتیمتر

طرح سورمه ای باغی از دیگر طرح های منطقه شهربابک بویزه مناطق گهرت و برفه است که انبوه و تراکم نقش پردازی های آن به مثابه فضای باغ گونه ای است که اغلب بر زمینه سورمه ای بافته شده. این طرح شامل ترنج سفید رنگی همراه با گل شاه عباسی در مرکز که نقوش شاه عباسی با خطوطی شکسته منتهی به برگ های کنگره ای، تا نزدیکی حاشیه ها کشیده شده است. همچنین وجود بته هایی در چهارگوشه این فرش ها، یکی دیگر از ویژگی های طرح های سورمه ای باغی می باشد.

نوشته شده توسط: عقیل سیستانی

دانشجوی کارشناسی ارشد هنر های اسلامی


۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰

بافت: کرمان

طرح: افشان

ابعاد: ۳۵۴*۳۱۰ سانتیمتر

قدمت: قرن ۱۱ ش

از این طرح به ترتیب در دو حوزه ی کرمان و جوشقان و به مقدار کمتر در تبریز، نمونه های نسبتا قابل توجهی باقی مانده است که از نظر قدمت، عمدتا به اواخر صفویه تا اواسط قاجار تعلق دارند. فرش هایی با این طرح در ادبیات فرش شناسی به نام «نقش گلدانی» شهرت یافته اند.  گلدان هایی که در متن این گروه از نقشه ها دیده می شوند، به اشکال و فرم های مختلف در سایر نقشه های فرش ایران نیز دیده شده اند. این فرش بارها رفو شده است که بزرگترین بخش مرمت شده ی آن، با تغییر رنگ در کادری مستطیل در بالای فرش دیده می شود.این فرش سه ردیف حاشیه دارد که از نظر رنگ، در مطابقت و هماهنگی کامل با متن فرش هستندو هم اکنون در موزه فرش ایران نگهداری می شود.

منبع: گنجینه ی ملی فرش ایران


۰۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۴

محل بافت: راور / کرمان

قالیچه های تخت جمشیدی، نمونه ای دیگر از قالیچه های بسیار رایجی هستند که تصاویرشان برگرفته از حجاری ها و نقوش تخت جمشید است.


۱۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸

این طرح گونه ای متفاوت و هندسی از نقش گلدانی است که به نوعی تداعی نقش خرچنگ را هم داشته و به گلدانی خرچنگی معروف گردیده است و در روستاهای اطراف شهرباباک از جمله میمند بافته می شده است.

طرح: گلدانی خرچنگی

حاشیه: بته دوقلو(بته قهر)

تاریخ بافت: ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵

محل بافت: میمند از توابع شهربابک

ابعاد: ۱۳۹*۱۹۴ سانتی متر

تهیه و تدوین: عقیل سیستانی (دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی )


۰۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴

در قالی های تصویری، معمولا از تصاویر افراد مهم برای مرکز فرش استفاده می کنند که در اینجا تصویر نادرشاه افشار بافته شده است. بافنده افشاری حتی در این طرح سراسری نیز تقارن و نظم را اعمال می کند و با آوردن نقوش حیوانی و گیاهی که در جهت طولی کاملا روبروی هم قرار دارند، تعادل را برقرار می کند.

در این نمونه از حاشیه «لته سیبی» ( در اصطلاح محلی سیبو ) استفاده شده که واگیره آن شامل یک شکوفه با دو برگ در طرفین می باشد که دورتادور فرش را دربر می گیرد. رنگ سفید حاشیه، تضاد را چند برابر و نگاه را معطوف به درون می کند. رنگ های گرم چون روناسی و کرم و طلایی در کل قالیچه غالب هستند که در عین تندی، تابناکی و پر شر و شوری، به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته و سرشار از آرامش و نجابت هستند.

منبع:  فصلنامه علمی- پژوهشی گلجام


۰۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹

حسن خان شاهرخی پیکرسازی و تصویرسازی را هم وارد نقوش فرش نمود . این نقشه  جزو اولین گروه از کارهای وی می باشد، حسن خان با قلم خود به ذوق آزمایی پرداخته و شیوه و مکتب خود را هنوز کامل در این اثر نیافته است ، محل نگهداری این اثر  موزه صنعتی کرمان می باشد.

تهیه و تدوین: لادن افضلی


۰۳ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۶

این اثر حاشیه ایی از یک طرح فرش می باشد که طراحی آن توسط حسن خان شاهرخی و رنگ آمیزی آن توسط علی شاهرخی صورت گرفته، در این حاشیه از اسلیمی دهن اژدری و هم چنین گل های فرنگ و شاه عباسی استفاده شده، رنگ هائی که محمدعلی شاهرخی در رنگ آمیزی به کار برده رنگ های مات می باشند که بیشتر از رنگ مایه های کرم قهوه ای است که عبارتنداز خاکی، نخودی، شتری، موشی، دوغی، … و خبری از رنگ های روشن یا همان جیغ نیست.

 رنگ ها به صورت مات و با هارمونی پایین می باشند، کنتراست رنگی که می توان در این جا به آن اشاره کرد بین حاشیه و زمینه می باشد که در عین حال که هر دو رنگ تنالیته ای از رنگ آبی می باشند ولی باعث ایجاد کنتراست رنگی شدیدی شده اند، محل نگهداری این نقشه موزه صنعتی کرمان می باشد.

تهیه و تدوین: لادن افضلی


۰۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۹

محل بافت:  راور

به طور کلی شش اثر از  نفیس ترین و قدیمی ترین فرش های راور و کرمان در مجموعه  فرهنگی وتاریخی نیاوران وجود دارد که از نفیس ترین این فرش ها می توان به دو قالیچه ای اشاره نمود که هنگام ورود به موزه پارچه و لباس های سلطنتی به چشم می خورد. این دو قالیچه (نخ و پشم / ۹۰ رج / ابعاد: ۰۱/۲ * ۵۸/۱ متر) با طرحی از داستان شیخ صنعان و دختر ترسا برگرفته از کتاب منطق الطیر عطار می باشد. فرش مقابل یکی از آنهاست.

منبع:وب سایت رسمی کاخ موزه نیاوران

ارسالی از : سعید یزدی زاده


۲۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱

محل بافت: راور

نوع گره:نامتقارن

قدمت: ربع آخر قرن ۱۳ ه ق

ابعاد: ۲۳۹*۳۷۸ سانتیمتر

این طرح که با نام فرش «رهبران دنیا» شهرت یافته در دو دهه ی آخر دوره ی قاجار مورد توجه تعدادی از تولید کنندگان  وبافندگان کرمان قرار گرفت وتا کنون چندین نمونه  از آن ،که البته تفاوت های اندکی با یکدیگر داشته اند،دیده شده است.از جمله موزه ی فرش تهران نسخه ای دیگر از این فرش دارد که بالای آن دو کتیبه قرار گرفته و در یکی از آن ها،نام بافنده،علی کرمانی را می توان دید.

فرشی که تصویر آن در مقابل شما است،کتیبه ای دارد که نشان می دهد در کارگاه میلانی بافته شده است.میلانی از تولید کنندگان قدیم راور بوده است که اطلاع زیادی از او در دست نیست. در کتیبه ی برخی از فرش های کارگاه او،پسوند شعار به صورت میلانی شعار دیده می شود.

لنگه موجود در موزه فرش تهران تفاوت هایی با این فرش دارد.از جمله تصاویر چهار نفری که در گوشه ی سمت چپ پایین متن این فرش دیده می شوند،در آن فرش نیست .هم چنین جهت ساختمان ها،دریا و عمارت های پایین متن،در آن فرش به سمت راست،اما در این فرش،به سمت چپ تمایل دارند.

ادامه مطلب


۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۷

این فرش با ابعاد ۱۹۶*۲۹۶ سانتیمتر یکی از ریزبافت ترین فرش هایی است که در اوایل قرن بیستم میلادی در کرمان بافته شده است و در موزه فرش ایران نگهداری می شود.


۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۳

این قالی که به آن نام " برگ های داسی شکل " اطلاق شده است برگرفته از برگ های داسی شکلی است که در نقشه این قالی بافته شده است. طرح این قالی شبیه به نقاشی های دوره صفویه است و در طراحی آن، از طرح رستنی های چهارفصل نظیر شکوفه های آلو، برگ های انگور و درختان سرو استفاده شده است. این فرش که در کرمان بافته شده است در اوایل قرن بیستم توسط ویلیام کلارک، سرمایه دار آمریکایی خریداری شده بود و پس از مرگ وی در سال ۱۹۲۵ به موزه " کورکوران " اهدا شد. این فرش که نفیس ترین کالای موجود در موزه کورکوران بود و از آن به عنوان "مونالیزای قالی ها" نام می بردند برای پرداخت هزینه های موزه برای فروش گذاشته شد و در حراجی ساتبی توسط یک خریدار ناشناس به قیمت ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار ، یعنی بیش از سه برابر انتظارات کارشناسان فروخته شد. ابعاد این قالی ۲٫۶۷ * ۱٫۹۵ سانتیمتر می باشد و۳۵۰ سال پیش در دوره صفویه بافته شده است.


۱۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۶

این فرش در دوره صفویه و در کرمان بافته شده است.طرح این فرش منعکس کننده سبکی است که در دوره صفویه رایج شد که شامل تزئینات طومار مانند متقارنی است که با شکوفه های بسیاری در سراسر متن گسترده شده است. این اثر در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شود.

مرجع


۲۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۰

این قالیچه متعلق به دوره صفویه ودر کرمان بافته شده است. در مرکز فرش یک ترنج و چهار ربع ترنج در گوشه های آن قرار دارند. تمامی متن فرش با گل های مختلفی از جمله گل نرگس، سنبل، رز و نیلوفر به صورت کاملا متقارن در طرح و رنگ  پوشیده شده است. مشابه ترنج میانی را می توان در بسیاری  تزئینات کتاب های جلد چرمی آن دوره ببینیم. ابعاد این قالی ۲۰۷٫۶ * ۱۴۶٫۷ سانتیمتر می باشد. این اثر در موزه متروپولیتین نگهداری می شود.

مرجع


۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۰

این قالیچه با طرح محرابی در اوایل قرن ۱۴ ه.ق در کرمان بافته شده است.طرح متن، درخت سروی است که درونش با بته جقه هایی با حالت قهر و آشتی در هم گره خورده اند.اطراف این سرو مملو از شاخه ها و ساقه های پرگلی است که شاخه اصلی آن از پایین فرش تا انتها به سوی با لا رفته که این حرکت نشان دهنده عروج و صعود به سوی یک نهایت و مقصد واحد است.در پایین سرو  در دو طرف آن تصویر دو طاووس زیبا و بر فراز آن  دو پرنده کوچک شبیه به طوطی دیده می شود.در فرهنگ اساطیر ایرانی سرو این درخت همیشه سبز نشانی از جاودانگی و سعادت است و طاوس مظهر زیبایی، عفت و خودپسندی و نماد ناپایدار بودن زندگی است و این نشان می دهد که جهان مادی همچون چتر زیبایی که طاوس می سازد ناپایدار و گذراست.طوطی پرنده ای باهوش که می تواند چون آدمیان تکلم کند و با استعداد و زکاوت خویش از قفس رهایی یابد. در فرهنگ ایرانی از این پرنده به عنوان نماد معرفت نیز نام برده اند.این قالیچه دارای دو حاشیه کوچک و بزرگ می باشد که حاشیه بزرگ آن با طرح بته جقه و بصورت واگیره تکرار شده است.طرح بته جقه آن نقشی سرو مانند است که نشان خاص ایرانی و ایرانیان و حکایت کننده راستی و تواضع بوده که بر شال های ترمه و قلمکاریهای اصفهان بسیار دیده می شود.

منبع: موزه آستان قدس رضوی


۲۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۶

این قالیچه با تصویر احمد شاه قاجار در راور کرمان بافته شده است. در بین قالیچه های تصویری که از پادشاهان بافته شده، تصویر هیچ پادشاهی به اندازه تصویر احمدشاه مورد استفاده قالیبافان قرار نگرفته است. این قالیچه در یک مجموعه خصوصی نگهداری می شود.


۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۴

این قالیچه با طرح محرابی – هزار گل را حدود ۱۲۰ سال قبل استاد حسین کرمانی بافته است و به لحاظ رنگ آمیزی و رنگرزی، سندی است که آغاز اوج گیری دوباره فرش کرمان را در ۱۲۰ سال پیش نشان می دهد.هماهنگی طرح متن و حاشیه به این فرش هویتی خاص بخشیده است. ابعاد این فرش ۱/۳۰*۱/۹۲ سانتیمتر است و در موزه فرش ایران نگهداری می شود.

برگرفته از کتاب بهارستان


۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۴

نمایش دسته جمعی پادشاهان، روی قالیچه های تصویری بیشتر مورد توجه بافندگان شهری به خصوص قالیبافان کرمان بوده است.این قالی در سال ۱۲۹۹ ه.ش در کرمان  بافته شده است. طرح قالی پنجاه پادشاه سرشناس تاریخ ایران در دوره های مختلف را به تصویر کشیده است. از کیومرث شروع شده و به احمد شاه قاجار که در زمان او بافته شده خاتمه یافته است که در جایگاهی ویژه و متمایز نقش شده است. از پادشاهان ساسانی به بعد ترتیب حکومت نشده است و تنها به نام پادشاهان سرشناس اکتفا شده است. تصویر هر پادشاه شماره گذاری شده و نام پادشاهان  بر کتیبه های کوچک حاشیه قالی نوشته شده‌اند.این قالی  در یک مجموعه خصوصی در انگلستان نگهداری می شود.


۱۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۵

این قالیچه با ۱۳۰ سال قدمت در راور کرمان بافته شده است. در وسط یک ترنج بزرگ دیده می شود که با گل ها و اسلیمی های ظریفی به رنگ های قرمز، زرد و سبز بر روی زمینه عاجی رنگ احاطه شده است. تراکم طرح و نقش در سراسر فرش یکنواخت است. می توان گفت تزئینات نقش و نگاره ها در این فرش یادآور پنجره های  کلیساها به شیوه گوتیک می باشد.


۱۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۳

این تابلو فرش در اواخر قرن ۱۹ میلادی در کرمان بافته شده است و در یک مجموعه خصوصی نگهداری می شود. در این اثر شمایل حضرت مریم که فرزندش عیسی را به آغوش گرفته است دیده می شود.انتخاب نقش حضرت مریم علاوه بر جنبه مذهبی، از بعد زیبایی شناسی هم اهمیت داشته است.


۰۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۴

این فرش توسط استاد ابوالقاسم کرمانی بافته شده است. در این فرش، افسانه لیلی و مجنون به تصویر کشیده شده که مجنون با حالتی محزون در یک جنگل سرسبز پر از ساکنان حیوانی قرار دارد.نماد شیر و خورشید وعقاب که از نماد های سلسله قاجار است به چشم می خورد.


۰۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۶

صفحه ما در فیس بوک اشتراک گذاری شاتا