فرش ایران

 دلیل نامگذاری این قبیل فرش ها به پلونزی یا لهستانی  این است که چون در سال ۱۸۷۸ که فرشی نظیر این درپاریس به حراج گذاشته شده بود یک نشان لهستانی در آن بود و فرش هم به سفارش لهستان بافته شده بود لذا بعد از آن چنین باب شد که به اینگونه فرش ها که دارای تارهای ابریشمی زراندود بودند پولونز(نوعی رقص لهستانی) یا لهستانی اطلاق شود هرچند که قریب به اتفاق ۲۰۰ نمونه از این فرش ها همگی در اواخر قرن ۱۶ واوایل قرن۱۷  دز زمان شاه عباس درایران بافته شده بودند . حدس زده می شود که این فرش های زربفت در پایتخت به سفارش شاه صفوی برای هدیه یا در عوض حق کمیسیون خارجی ها بافته و داده می شده است.زرق وبرق این فرش ها یادآور ثروت مشرق زمین آن روزگاراست ومتناسب با رنگ و لعاب سبک باروک اروپای آن روزگار.

طرح این فرش ها ریشه در ایران قدیم دارد ،ابریشم غنی شده با طلا ونقره  تلالو وجلوه ای منحصر به فرد به فرش می داد و رنگ های مات اما پرجنب وجوش فرش حاکی از تجربه ایست ارزشمند در پس آن . الگوی کلی عبارت است از خانه های نارنجی،زرد،قرمز،سبز وقهوه ای که باهم تداخل دارند با شاخ وبرگ تاک آراسته با طلا ونقره.
 
اندازه فرش ۳۹۸٫۷۸* ۱۷۰٫۱۸سانتی متر است و  در سال ۱۹۵۰ توسط فردی به نام John D. Rockefeller  به موزه متروپولیتین اهدا شد و هم اکنون در این موزه نگهداری می شود.
 
 
ارسالی از : گیلانی

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۷

محل بافت:  راور

به طور کلی شش اثر از  نفیس ترین و قدیمی ترین فرش های راور و کرمان در مجموعه  فرهنگی وتاریخی نیاوران وجود دارد که از نفیس ترین این فرش ها می توان به دو قالیچه ای اشاره نمود که هنگام ورود به موزه پارچه و لباس های سلطنتی به چشم می خورد. این دو قالیچه (نخ و پشم / ۹۰ رج / ابعاد: ۰۱/۲ * ۵۸/۱ متر) با طرحی از داستان شیخ صنعان و دختر ترسا برگرفته از کتاب منطق الطیر عطار می باشد. فرش مقابل یکی از آنهاست.

منبع:وب سایت رسمی کاخ موزه نیاوران

ارسالی از : سعید یزدی زاده


۲۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱

ابعاد: ۳۱۵*۲۶۰ سانتیمتر

رجشمار: ۶۰

این فرش قدیمی ترین اثر موزه فرش رسام عربزاده میباشد وحدود۶۰ سال ا زعمر آن می گذرد.در رنگ آمیزی این تابلو حدود ۸۷۰رنگ به کار برده شده ،که از هماهنگی مطلوبی برخوردار میباشد.
طرح نقشه زمینه بارگاه سلطان محمود غزنوی را نشان میدهد که پیرامون آن ملازمان و شاعران نشسته اند و فردوسی سرفرازتر وشاخص تر از دیگران در حال شعرخوانی است.
درحاشیه فرش ۱۵ مجلس  ازداستانهای برجسته شاهنامه نقاشی شده وابیاتی نیز دارد:

بناهای آباد گردد خراب    ز باران و از تابش آفتاب
 پی افکندم ازنظم کاخی بلند      که از باد و باران نیابد گزند
بر این نامه از عمرها بگذرد    بخواند هر آنکس که دارد خرد
چنان از سخن کرده ام چون بهشت    ازاین بیش تخم سخن کس نکشت
 
امید است چنان که استاد رسام آرزو کرده شرایطی پدید آید تا این منظومه والای تجسمی او را در مزار فردوسی بیاویزد.
 

منبع: بنیاد فرهنگی هنری فرش استاد رسام عرب زاده

ارسالی از : مینا ملایی فرد


۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۷

محل بافت: راور

نوع گره:نامتقارن

قدمت: ربع آخر قرن ۱۳ ه ق

ابعاد: ۲۳۹*۳۷۸ سانتیمتر

این طرح که با نام فرش «رهبران دنیا» شهرت یافته در دو دهه ی آخر دوره ی قاجار مورد توجه تعدادی از تولید کنندگان  وبافندگان کرمان قرار گرفت وتا کنون چندین نمونه  از آن ،که البته تفاوت های اندکی با یکدیگر داشته اند،دیده شده است.از جمله موزه ی فرش تهران نسخه ای دیگر از این فرش دارد که بالای آن دو کتیبه قرار گرفته و در یکی از آن ها،نام بافنده،علی کرمانی را می توان دید.

فرشی که تصویر آن در مقابل شما است،کتیبه ای دارد که نشان می دهد در کارگاه میلانی بافته شده است.میلانی از تولید کنندگان قدیم راور بوده است که اطلاع زیادی از او در دست نیست. در کتیبه ی برخی از فرش های کارگاه او،پسوند شعار به صورت میلانی شعار دیده می شود.

لنگه موجود در موزه فرش تهران تفاوت هایی با این فرش دارد.از جمله تصاویر چهار نفری که در گوشه ی سمت چپ پایین متن این فرش دیده می شوند،در آن فرش نیست .هم چنین جهت ساختمان ها،دریا و عمارت های پایین متن،در آن فرش به سمت راست،اما در این فرش،به سمت چپ تمایل دارند.

ادامه مطلب


۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۷

این قالی زیبا اثر قالیبافان ایلات استان فارس است. ایلات خمسه مرکب از پنج ایل عرب، باصری، بهارلو، آینه لو و نفر است. این قالی در موزه سلطنتی سوئد نگهداری می شود.

مرجع


۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۰

این قالی زیبا با ابعاد ۱۹۹*۱۳۰ سانتیمتر در منطقه سرابند استان گیلان بافته شده است.در زمینه قرمز رنگ قالی، سه ترنج متوالی بزرگ به رنگ آبی تیره قرار گرفته است و از رنگ های زرد، سبز، شیری، قهوه ای تیره و آبی در طرح های آن بکار رفته است. این اثر امروزه در موزه سلطنتی سوئد نگهداری می شود.

مرجع


۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۰

این فرش ابریشمی در اواخر قرن ۱۶ میلادی یا اوایل قرن ۱۷ میلادی در اصفهان بافته شده است. این فرش با تصاویر پر جنب و جوشی از حیوانات، در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شود.

مرجع


۱۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۸

این فرش با ابعاد ۱۹۶*۲۹۶ سانتیمتر یکی از ریزبافت ترین فرش هایی است که در اوایل قرن بیستم میلادی در کرمان بافته شده است و در موزه فرش ایران نگهداری می شود.


۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۳

این قالی که به آن نام " برگ های داسی شکل " اطلاق شده است برگرفته از برگ های داسی شکلی است که در نقشه این قالی بافته شده است. طرح این قالی شبیه به نقاشی های دوره صفویه است و در طراحی آن، از طرح رستنی های چهارفصل نظیر شکوفه های آلو، برگ های انگور و درختان سرو استفاده شده است. این فرش که در کرمان بافته شده است در اوایل قرن بیستم توسط ویلیام کلارک، سرمایه دار آمریکایی خریداری شده بود و پس از مرگ وی در سال ۱۹۲۵ به موزه " کورکوران " اهدا شد. این فرش که نفیس ترین کالای موجود در موزه کورکوران بود و از آن به عنوان "مونالیزای قالی ها" نام می بردند برای پرداخت هزینه های موزه برای فروش گذاشته شد و در حراجی ساتبی توسط یک خریدار ناشناس به قیمت ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار ، یعنی بیش از سه برابر انتظارات کارشناسان فروخته شد. ابعاد این قالی ۲٫۶۷ * ۱٫۹۵ سانتیمتر می باشد و۳۵۰ سال پیش در دوره صفویه بافته شده است.


۱۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۶

بته جقه از رایجترین نگاره های کهن ایرانی در طراحی های قالی و دستبافته ها نقش می شود.طرح اصلی این نگاره که در بیشتر دستبافته ها دیده می شود سرو سرخم است.داخل بته جقه با نقش هایی مختلف از اسلیمی، ختایی و بته جقه ها ی کوچکتر تزئین میشود. این فرش ابریشم با طرح بته جقه در انستیتو مینیا پلیس نگهداری می شود.

مرجع


۰۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۷

این فرش در زمان شاه عباس اول( پنجمین شاه سلسله صفویه)  که هنر و صنایع دستی در اوج خود بود،  بافته شده اما مشخص نیست که آیا در کارگاهی وابسته به دربار صفوی، بافته شده است یا خیر. اما آنچه مسلم است این فرش در سال ۱۶۲۱( زمانیکه عثمانی ها از اتریش شکست خوردند) در دربار عثمانی و به عنوان غنیمت جنگی توسط خانواده sanguszko تصاحب شد. در مرکز فرش یک ترنج دایره ای شکل قرار گرفته که در مرکز ان موتیف دو اژدهای در هم تنیده که شکل یک ستاره شش پر مواج را بوجود آورده اند قرار گرفته است.و چهار ربع دایره به عنوان لچک در گوشه های فرش قرار گرفته. در هر قسمت از این فرش صحنه هایی از درباریان در حال شکارو یا نواختن موسیقی، تصویر فرشتگان، صحنه های مبارزه با شکوه شیر با آهو، گوزن و … و صحنه هایی از پرندگان و دیگر حیوانات وجود دارد.. در حاشیه فرش نقوش طاووس و ماهی که نماد برکت و خوش یمنی است و همچنین نبرد بین موجودات خیالی اساطیری مانند اژدها و ققنوس دیده می شود این نبرد سخت بین حیوانات افسانه ای هرگز در چین که در ان اژدها و ققنوس نماد امپراطری چین و ملکه است دیده نمی شود بلکه هنرمند ایرانی به دلیل علاقه به صحنه های نبرد این طرح ها را طبق سنت خود و انگونه که دوست دارد به تصویر کشیده است. طرح های ختایی و اسلیمی های ظریف در تمامی پس زمینه دیده می شود. بدون شک این طرح دقیق و جذاب اثر یک طراح شناخته شده آن زمان است.این اثر برای نخستین بار در سال ۱۹۰۴ در سن پطرزبورگ به نمایش در آمد و پس از آن مورد توجه آرتور پاپ قرار گرفت و توسط وی در سال ۱۹۳۱ در نمایشگاه هنرهای ایرانی در لندن به نمایش گذاشته شد.آرتور پوپ برای بیست و سه سال آن را از صاحبان فرش وام گرفته و در نمایشگاه های مختلفی نشان داد. امروزه این اثر در موزه میهو نگهداری می شود.

مرجع


۲۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۲

این فرش در دوره صفویه و در کرمان بافته شده است.طرح این فرش منعکس کننده سبکی است که در دوره صفویه رایج شد که شامل تزئینات طومار مانند متقارنی است که با شکوفه های بسیاری در سراسر متن گسترده شده است. این اثر در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شود.

مرجع


۲۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۰

قالیچه ای ابریشمی و زربافت از گروه فرش های لهستانی کار بافندگان اصفهان و یا کاشان در دوره صفویه با ابعاد ۴۰۶٫۴ * ۱۷۶٫۸ سانتیمتر است که  در موزه متروپولیتین نگهداری می شود. فرش های لهستانی به گروه بزرگی از قالی های زربفت که در دوره صفویه و اکثرا در زمان سلطنت شاه عباس بافته می شدند گفته می شود. رنگ اکثر این فرش های باشکوه متمایل به صورتی، سبز و قهوه ای کمرنگ است.

مرجع


۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۳۶

این قالیچه متعلق به دوره صفویه ودر کرمان بافته شده است. در مرکز فرش یک ترنج و چهار ربع ترنج در گوشه های آن قرار دارند. تمامی متن فرش با گل های مختلفی از جمله گل نرگس، سنبل، رز و نیلوفر به صورت کاملا متقارن در طرح و رنگ  پوشیده شده است. مشابه ترنج میانی را می توان در بسیاری  تزئینات کتاب های جلد چرمی آن دوره ببینیم. ابعاد این قالی ۲۰۷٫۶ * ۱۴۶٫۷ سانتیمتر می باشد. این اثر در موزه متروپولیتین نگهداری می شود.

مرجع


۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۰

این قالیچه با طرح محرابی در اوایل قرن ۱۴ ه.ق در کرمان بافته شده است.طرح متن، درخت سروی است که درونش با بته جقه هایی با حالت قهر و آشتی در هم گره خورده اند.اطراف این سرو مملو از شاخه ها و ساقه های پرگلی است که شاخه اصلی آن از پایین فرش تا انتها به سوی با لا رفته که این حرکت نشان دهنده عروج و صعود به سوی یک نهایت و مقصد واحد است.در پایین سرو  در دو طرف آن تصویر دو طاووس زیبا و بر فراز آن  دو پرنده کوچک شبیه به طوطی دیده می شود.در فرهنگ اساطیر ایرانی سرو این درخت همیشه سبز نشانی از جاودانگی و سعادت است و طاوس مظهر زیبایی، عفت و خودپسندی و نماد ناپایدار بودن زندگی است و این نشان می دهد که جهان مادی همچون چتر زیبایی که طاوس می سازد ناپایدار و گذراست.طوطی پرنده ای باهوش که می تواند چون آدمیان تکلم کند و با استعداد و زکاوت خویش از قفس رهایی یابد. در فرهنگ ایرانی از این پرنده به عنوان نماد معرفت نیز نام برده اند.این قالیچه دارای دو حاشیه کوچک و بزرگ می باشد که حاشیه بزرگ آن با طرح بته جقه و بصورت واگیره تکرار شده است.طرح بته جقه آن نقشی سرو مانند است که نشان خاص ایرانی و ایرانیان و حکایت کننده راستی و تواضع بوده که بر شال های ترمه و قلمکاریهای اصفهان بسیار دیده می شود.

منبع: موزه آستان قدس رضوی


۲۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۶

این فرش با ابعاد ۵۳۰*۲۲۲ سانتیمتر احتمالا بافت تبریز می باشد و متعلق به امپراتور چارلز پنجم بوده است. یک ستاره  16 پر به عنوان ترنج و ربع ان به عنوان لچک و کتیبه های به شکل برگ تاک مو. شاخ و برگ های تجرد یافته به همراه کتیبه ها و لچک ها در ترکیب با پرندگان کوچک طرح کلی فرش را پدید آورده اند.  زمینه دارای رنگ آبی تیره است که با برگ های بلند خرما تزئین شده است. پرز فرش پشمی و تارو پود آن از پنبه است.این قالی احتمالا محصول کارگاه سلطنتی بوده است و هم اکنون در موزه « کالوست گلبنکیان »پرتغال نگهداری می شود.


۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۷

این قالیچه با تصویر احمد شاه قاجار در راور کرمان بافته شده است. در بین قالیچه های تصویری که از پادشاهان بافته شده، تصویر هیچ پادشاهی به اندازه تصویر احمدشاه مورد استفاده قالیبافان قرار نگرفته است. این قالیچه در یک مجموعه خصوصی نگهداری می شود.


۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۴

این قالیچه با طرح محرابی – هزار گل را حدود ۱۲۰ سال قبل استاد حسین کرمانی بافته است و به لحاظ رنگ آمیزی و رنگرزی، سندی است که آغاز اوج گیری دوباره فرش کرمان را در ۱۲۰ سال پیش نشان می دهد.هماهنگی طرح متن و حاشیه به این فرش هویتی خاص بخشیده است. ابعاد این فرش ۱/۳۰*۱/۹۲ سانتیمتر است و در موزه فرش ایران نگهداری می شود.

برگرفته از کتاب بهارستان


۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۴

صفحه ما در فیس بوک اشتراک گذاری شاتا