فرش ایران

مشخصات طرح میناخانی به این شرح است: گل کوچک چند پری که در اطراف آن چهار عدد گل سفید، که یادآور گل نرگس است، قرار دارد. نقشهای مختلف روی این قالیها توسط یک حرکت زیبا و هم نوای شاخه های نازک به همدیگر متصل شده اند. این نقشها روی زمینه آبی رنگ قالی که معمولاً عاری از لچک و ترنج می باشند، خود را برجسته می نمایند. این نقشها به نوعی، حالت یک شبکه گل آذین را تشکیل می دهند.

سیسیل ادوادز نویسنده کتاب با ارزش ( قالی ایران ) در مورد طرح مینا خانی می گوید: به نظر من باید منشأ این طرح ، کردستان باشد زیرا در قالب طرحهای قدیمی ساوجبلاغ و بیجار دیده می شود ، به علت سادگی طرح و بافت و زیبایی ، این طرح در اغلب مناطق بافندگی ایران رایج است که نمونه های زیبایی در ورامین واقع در جنوب تهران به صورت فراگیر بافته می شود ولی در نواحی مشک آباد اراک ، تبریز و همدان نیز بعضا دیده می شود.

منبع عکس


۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱

طرح: سورمه ای باغی

حاشیه اصلی: حسین عباسی، بلوردی

تاریخ بافت: ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰

محل بافت: گهرت، از توابع شهربابک

اندازه: ۱۵۵*۲۰۴ سانتیمتر

طرح سورمه ای باغی از دیگر طرح های منطقه شهربابک بویزه مناطق گهرت و برفه است که انبوه و تراکم نقش پردازی های آن به مثابه فضای باغ گونه ای است که اغلب بر زمینه سورمه ای بافته شده. این طرح شامل ترنج سفید رنگی همراه با گل شاه عباسی در مرکز که نقوش شاه عباسی با خطوطی شکسته منتهی به برگ های کنگره ای، تا نزدیکی حاشیه ها کشیده شده است. همچنین وجود بته هایی در چهارگوشه این فرش ها، یکی دیگر از ویژگی های طرح های سورمه ای باغی می باشد.

نوشته شده توسط: عقیل سیستانی

دانشجوی کارشناسی ارشد هنر های اسلامی


۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰

بخش قابل توجهی از قالیچه های تصویری مربوط به دراویش است. قالیچه های درویشی علاوه بر اینکه از ویژگی دیگر قالیچه های تصویری برخوردارند تا اندازه ای هم کاربرد عقیدتی و آئینی دارند. این نوع قالیچه، به پوست پلنگی معروف شده است.موضوع و ترکیب بندی این قالیچه ها کم و بیش شبیه به هم است و در همه آنها وسایل روزمر و آیینی دراویش در قالبی بسیار خوش منظر و گیرا دیده می شود. این وسایل عبارتند از : تاج یا طاقیه (کلاه)،تبرزین، کشکول، پوست پلنگ، چنته و منتشا (چوب دستی)، طاقیه دوازده ترک که نشانه ای است از دراویش دوازده امامی. روی کلاه معمولا ابیاتی خوش در وصف طریقت درویش نوشته شده است.


۰۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۷

بافت: کرمان

طرح: افشان

ابعاد: ۳۵۴*۳۱۰ سانتیمتر

قدمت: قرن ۱۱ ش

از این طرح به ترتیب در دو حوزه ی کرمان و جوشقان و به مقدار کمتر در تبریز، نمونه های نسبتا قابل توجهی باقی مانده است که از نظر قدمت، عمدتا به اواخر صفویه تا اواسط قاجار تعلق دارند. فرش هایی با این طرح در ادبیات فرش شناسی به نام «نقش گلدانی» شهرت یافته اند.  گلدان هایی که در متن این گروه از نقشه ها دیده می شوند، به اشکال و فرم های مختلف در سایر نقشه های فرش ایران نیز دیده شده اند. این فرش بارها رفو شده است که بزرگترین بخش مرمت شده ی آن، با تغییر رنگ در کادری مستطیل در بالای فرش دیده می شود.این فرش سه ردیف حاشیه دارد که از نظر رنگ، در مطابقت و هماهنگی کامل با متن فرش هستندو هم اکنون در موزه فرش ایران نگهداری می شود.

منبع: گنجینه ی ملی فرش ایران


۰۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۴

قدمت: دوره صفویه

محل نگهداری: موزه بروکلین

در فرش ایرانی، حضور نیروهای مافوق طبیعی در قالب تصاویر طبیعی رخ می نماید و همواره جهان خاکی آدمیان با ماوراء آن پیوند داده شده است. نه تنها نقوش گیاهی در بخش میانی فرش ایرانی، باغ و بوستانی را در قالی نمونه ی آرمانی بهشت بر ذهن تداعی می کند،نقوش حاشیه ای آن نیز به عالم بالا اشاره دارد که گاهی با تعدادی از فرشتگان زینت یافته است.

.شاید حضور فرشتگان در حاشیه فرش و قبل از ورود به مرکز آن، اشاره به مراحل پیشین ورود به بهشت ( مرکزیت فرش) دارد.

مرجع

 

 

 

 

 

 

جهت مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر روی عکس کلیک کنید.


۲۹ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۸

بافت: بلوچ – اطراف زابل

در بین قالیچه های تصویری، تعداد کمی قالیچه با موضوع مذهبی وجود دارد؛ علت دوری جستن فرش بافان از بافتن صورت پیامبران روی فرش، نگرانی آن ها از به زیر پا افتادن این قالیچه ها بوده است.در قالیچه های بلوچی، معمولا شمایلی از حضرت مریم که فرزندش عیسی (ع) را به آغوش گرفته دیده می شود. انتخاب نقش حضرت مریم علاوه بر جنبه مذهبی، از بعد زیبایی شناختی هم اهمیت داشته است.این طرح احتمالا از روی یک کارت پستال بافته شده است.


۲۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۱

قالیچه های عرب جنی، مبین نگرش ویژه خالقان آن است که دستبافته هایی نادر و اسرار آمیز را در هنر ایران رقم زده اند.نقش مایه ها و نگاره های حیرت انگیز قالیچه های عرب جنی می توانند به نوعی تجلی باورهای باقیمانده از گذشتگان در بینش اعتقادی به وجود آورندگان این قالیچه ها باشد.

نقش و نگاره های نمادین در این فرش از کارکرد اسطوره ای آن حکایت دارد. باورهای مذهبی و فرهنگی بافنده در کار تجلی یافته است و خلق، آفرینش، تولد و روند تکاملی زندگی نباتی، حیوانی و انسانی در کنار هم در ساختاری مشترک بیان شده اند.متن فرش به سه پلان تقسیم شده است. روند رشدزندگی انسانی، از مرحله قنداقی به مرحله کودکی و سپس بزرگسالی منجر میشود.در پلان دوم و سوم ایزدان چهار دست نقش شده اند. خنجر میترا، کشنده گاو و آورنده برکت و باروری زندگی نباتی و جانوری، در دست شیر و خورشید های چهار گوشه تصویر و در دست ایزدان قرار گرفته است و شاید دلالت بر این می کند که این ایزدان در کار برکت بخشی وباروری زندگی گیاهی و جانوری و حیات انسانی هستند.حالت ایستادن و قرارگیری انسان ها و فرشتگان نمادین است. چهره همه آن ها به لبخندی مزین است و نشان از شادمانی و سرور داردو ظاهرا در یک رقص آئینی هستند.

سه گانگی یا سه وجهی بودن در این قالیچه جایگاه نمادینی دارد و تجلیات مختلف آن مستقیم یا غیر مستقیم بیان و تکرار می شود. از جمله این سه گانگی ها میتوان تثلیث ایزدان ، آرایه های سه شاخه زنان، سه طره بودن آرایش موی مردان، گلبوته های سه گل، کاکل سه شاخه ای طاووس و از همه مهم تر سه پلان بودن کادر تصویر و روایت محتوایی نمادین در سه مرحله را نام برد.

عدد سه و مضارب آن ، از اعداد نمادین در قاموس اسطوره ای فرهنگ ها و ادیان می باشد.و در زمره تمهیدات عددی اسطوره، مقدمه چهارمین روز حوادث به شمار می روند.

منبع: فصلنامه علمی – پژوهشی گلجام (شماره ۱۵ – بهار ۱۳۸۹)


۱۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۲

محل بافت: راور / کرمان

قالیچه های تخت جمشیدی، نمونه ای دیگر از قالیچه های بسیار رایجی هستند که تصاویرشان برگرفته از حجاری ها و نقوش تخت جمشید است.


۱۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸

این طرح گونه ای متفاوت و هندسی از نقش گلدانی است که به نوعی تداعی نقش خرچنگ را هم داشته و به گلدانی خرچنگی معروف گردیده است و در روستاهای اطراف شهرباباک از جمله میمند بافته می شده است.

طرح: گلدانی خرچنگی

حاشیه: بته دوقلو(بته قهر)

تاریخ بافت: ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵

محل بافت: میمند از توابع شهربابک

ابعاد: ۱۳۹*۱۹۴ سانتی متر

تهیه و تدوین: عقیل سیستانی (دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی )


۰۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴

در قالی های تصویری، معمولا از تصاویر افراد مهم برای مرکز فرش استفاده می کنند که در اینجا تصویر نادرشاه افشار بافته شده است. بافنده افشاری حتی در این طرح سراسری نیز تقارن و نظم را اعمال می کند و با آوردن نقوش حیوانی و گیاهی که در جهت طولی کاملا روبروی هم قرار دارند، تعادل را برقرار می کند.

در این نمونه از حاشیه «لته سیبی» ( در اصطلاح محلی سیبو ) استفاده شده که واگیره آن شامل یک شکوفه با دو برگ در طرفین می باشد که دورتادور فرش را دربر می گیرد. رنگ سفید حاشیه، تضاد را چند برابر و نگاه را معطوف به درون می کند. رنگ های گرم چون روناسی و کرم و طلایی در کل قالیچه غالب هستند که در عین تندی، تابناکی و پر شر و شوری، به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته و سرشار از آرامش و نجابت هستند.

منبع:  فصلنامه علمی- پژوهشی گلجام


۰۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹

این قالی به همت منوچهر شجاعی،همسر زنده یاد فاطمه جهانگرد در ابعاد ۲۶۰×170 و رجشمار ۱۲۰ جفت به مدت دو سال توسط هنرمندان قالی باف کرمانی بافته شده است. در متن این قالی شعری از زنده یاد فاطمه جهانگرد ، شاعر فقید کرمانی است که در ۴۲ بیت توصیفی جامع از قالی کرمان و انواع نقش های آن است.. ابیات شعرنیز خط استاد جمال الدین مودب و طراحی آن توسط محمدحسین عاطفی و بافت استاد محمد ابوالهادی صورت گرفته است. این فرش به مدت ۲ سال در موزه هنرهای معاصر صنعتی به نمایش گذاشته ‌شده  و با برپایی موزه فرش به این موزه منتقل خواهد شد.

 

قالی کرمان من 

 

ای‌ که‌ تو پرسی‌ ز من‌ و حال‌ من‌                     قالی‌ من‌ قصه‌ی‌ احوال‌ من‌

 آنچه‌ حدیث‌ غم‌ پنهان‌ ماست                          قالی‌ خوش‌ منظر کرمان‌ ماست‌

 قالی‌ ما گلشن‌ جان‌ و دل‌ است‌                        کاین‌ همه‌ آوازه‌ از آن‌ حاصل‌ است‌

 تار غنا پود وفا و صفا                                 بافته‌ شد در هم‌ و شد فرش‌ ما

نرم‌ ترک‌ گام‌ بنه‌ بر سرش                              حیف‌ ببازی‌ تو به‌ سیم‌ و زرش‌

 قالی‌ ما گنج‌ قناعت‌ بود                                ثروتی‌ از عز و مناعت‌ بود

 نقش‌ بدیعی‌ که‌ به‌ قالی‌ ماست‌                         گلبنی‌ از همت‌ عالی‌ ماست‌

 گلشن‌ آن‌ باغ‌ گل‌ آرزو                                 این‌ همه‌ سکر آور و خوشرنگ‌ و بو

 غنچه‌ی‌ آن‌ زندگی‌ ناتمام                              کان‌ شده‌ پرپر سر هر کوی‌ و بام‌

 لحظه‌ای‌ آرام‌ نگر بر گلش‌                            نیک‌ ببین‌ نسترن‌ و سنبلش‌

 نرگس‌ آن‌ گر ز تو دل‌ می‌برد                                    روشنی‌ از دیده‌ی‌ من‌ می‌خرد

 یاسمنش‌ را بنگر یار من‌                               یاد کن‌ از کودک‌ بیمار من‌

 سبزه‌ی‌ آن‌ سبزه‌ی‌ شوق‌ و امید                       شوق‌ و امیدی‌ که‌ به‌ خون‌ در تپید

 بید معلق‌ به‌ میان‌ چمن‌                                 آیت‌ بر گشتگی‌ بخت‌ من‌

 این‌ همه‌ برگ‌ و بر شاد و خوشاب‌                  از سر سرچشمه‌ی‌ دل‌ خورده‌ آب‌

 چهره‌ی‌ آن‌ چهر خوشاب‌ من‌ است‌                   باغ‌ جوانی‌ و شباب‌ من‌ است‌

سرخی‌ متنش‌ همه‌ خوناب‌ دل‌                         هست‌ نشان‌ از تب‌ و از تاب‌ دل‌

 ای‌ که‌ نداری‌ خبر از چون‌ و چند                    خنده‌ی‌ گل‌هاش‌ مرا زهر خند

 قالی‌ من‌ قصه‌ی‌ اندوه‌ من‌                             گوشه‌ای‌ از مشکل‌ انبوه‌ من‌

 چانه‌ مزن‌ بیش‌ خریدار آن‌ !                          سرد مکن‌ گرمی‌ بازار ان‌

 قالی‌ من‌ سفره‌ی‌ نان‌ من‌ است‌                         قوّت‌ تن‌ و قوت‌ جان‌ من‌ است‌

 آب‌ حیاتی‌ است‌ به‌ شریان‌ من‌                         نام‌ و نشانی‌ است‌ ز کرمان‌ من‌

 زحمت‌ بافندگیم‌ پیر کرد                               ناخوشیم‌ زار و زمین‌گیر کرد

 آذر و تیر و دی‌ و اردیبهشت‌                         فرش‌ ببافم‌ ز صفا چون‌ بهشت‌

 بس‌ که‌ نشستم‌ به‌ سر دار فرش                       سوخت‌ برایم‌ دل‌ تب‌دار فرش‌

 دست‌ مرا بین‌ که‌ چه‌ تابیده‌ است‌ !                   پای‌ کج‌ این‌ گونه‌ کسی‌ دیده‌ است‌ ؟

 عمر به‌ جان‌ کندن‌ پایان‌ برم‌                          تا که‌ چنین‌ طرفه‌ ببار آورم‌

 نقشه‌ی‌ «عباسی‌ »   آن‌ دلنشین‌                      «خوشه‌ی‌ انگوری‌ » آن‌ آتشین‌

 شهره‌ شده‌ نقشه‌ی‌ «قرانی‌ » اش‌                     «بوته‌ » و «صرام‌ » و «حسنخانی‌ » اش‌

 گر ز غمم‌ خلق‌ به‌ رنج‌ آورم                          لیک‌ ترا گنج‌ «ترنج‌ » آورم‌

 نقش‌ «درختیش‌ » ببین‌ کاین‌ چنین                   گوی‌ سبق‌ برده‌ ز دیبای‌ چین‌

 کبک‌ ببین‌ در چمن‌ «سبزه‌ کار»                      زد «چمنی‌ » گنج‌ زمرد کنار

 فصل‌ بهار است‌ به‌ قالی‌ عیان                                    لیک‌ زده‌ خیمه‌ به‌ عمرم‌ خزان‌

 گرچه‌ بسی‌ خون‌ جگر خورده‌ ام‌                     حال‌ نه‌ دلتنگ‌ و نه‌ افسرده‌ ام‌

 شاد از آنم‌ که‌ بود فرش‌ ما                             نقش‌گر زندگی‌ و نقش‌ ما

 رنج‌ و هنر را به‌ هم‌ آغشته‌ ام‌                                    گل‌ به‌ گلستان‌ جهان‌ کشته‌ ام‌

 باغ‌ دل‌ فرش‌ بود ماندنی‌                               قصه‌ی‌ جان‌ کندن‌ من‌ خواندنی‌

 قالی‌ کرمان‌ من‌ این‌ مهد عشق‌                                    شور شرف‌ ، شعر صفا، شهد عشق‌

 صبر گره‌ خورده‌ به‌ شیرازه‌اش‌                       گشته‌ «جهان‌ » مست‌ ز آوازه‌اش‌

 حال‌ که‌ خواندی‌ تو از آن‌ نقش‌ من‌                   در خور و ارزانی‌ تو فرش‌ من‌

 شاد نشین‌ بر سرش‌ ، آرام‌ گیر                        از گذر دور جهان‌ کام‌ گیر

 بی‌ خبر از زحمت‌ بافندگی‌                            شهد بنوش‌ و گذران‌ زندگی‌

 

‌فاطمه جهانگرد


۲۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۵

این فرش بلوچی پیشینه‌ای نزدیک به دویست سال دارد. فرش از جنس پشم است و گل‌ها و گیاهان با رنگ‌های سرخ، زرد و قهوه‌ای بر زمینه شیری رنگ آن نقش شده‌اند.  این اثر امروزه در موزه سلطنتی سوئد نگهداری می‌شود.

مرجع


۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۶

محل بافت: ساروق

ساروق را می توان مرکز تولید قالیچه های شاپوری دانست؛ زیرا ساروق هم در تولید این قالیچه بیشترین سهم را داشته و هم قدیمی ترین آنها متعلق به ساروق است. در حال حاضر در ساروق بیشتر طرح های مرغ و ماهی و یا ترنج دار بافته می شود و لااقل در پنجاه سال گذشته بافت قالیچه های شاپوری در این منطقه منسوخ شده است. طرحی که فرصت الدوله شیرازی از شاپور اول کشیده است (در سال ۱۳۱۰ ه.ق) یکی از منابع اولیه قالیچه های شاپوری است.


۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۳

تاریخ و محل بافت: ؟

ابعاد: ۲/۲۲*۱/۴۵ متر

نوع رنگ: گیاهی

نوع گره: متقارن

رنگ ها: دوازده رنگ

بخش قابل توجهی از قالیچه های تصویری، مربوط به دراویش است.قالیچه های درویشی علاوه بر اینکه از ویژگی دیگر قالیچه های تصویری برخوردارند تا اندازه ای هم کاربرد عقیدتی و آیینی دارند. بافتن صورت دراویش را بر روی قالی و قالیچه ها، باید از پدیده دو سده اخیر و قسمتی از جنبش تصویرگرایی بر روی قالی دانست.در میان قالیچه هایی که به تصاویر دراویش مزین شده اند، تصویر نورعلی شاه بیش از هر درویش دیگری مورد توجه قالیبافان بوده است. نورعلی شاه از فرقه دراویش نعمت اللهی است و از آخرین دراویشی است که به سبک صوفیان گذشته زندگی پر شور و هیجانی داشته و به عالم تصوف رونق خاصی بخشیده است. در اغلب قالیچه های نورعلیشاهی، اشعاری که درباره او سروده شده در حاشیه قالیچه ها بافته شده است.در این نوع قالیچه ها کوشش بافنده را برای نشان دادن زیبایی های صوری این درویش می توان دید.

برگرفته از کتاب قالیچه های تصویری ایران معاصر


۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱

طراح: عیسی بهادری

طرح: ترنجدار اسلیمی جانوری

جنس: ابریشم، پشم

نوع گره: نامتقارن

رجشمار: ۷۰ رج

ابعاد: ۵۵۹*۳۴۳ سانتیمتر

قدمت: اوایل قرن ۱۴ میلادی


۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۲

این اثر حاشیه ایی از یک طرح فرش می باشد که طراحی آن توسط حسن خان شاهرخی و رنگ آمیزی آن توسط علی شاهرخی صورت گرفته، در این حاشیه از اسلیمی دهن اژدری و هم چنین گل های فرنگ و شاه عباسی استفاده شده، رنگ هائی که محمدعلی شاهرخی در رنگ آمیزی به کار برده رنگ های مات می باشند که بیشتر از رنگ مایه های کرم قهوه ای است که عبارتنداز خاکی، نخودی، شتری، موشی، دوغی، … و خبری از رنگ های روشن یا همان جیغ نیست.

 رنگ ها به صورت مات و با هارمونی پایین می باشند، کنتراست رنگی که می توان در این جا به آن اشاره کرد بین حاشیه و زمینه می باشد که در عین حال که هر دو رنگ تنالیته ای از رنگ آبی می باشند ولی باعث ایجاد کنتراست رنگی شدیدی شده اند، محل نگهداری این نقشه موزه صنعتی کرمان می باشد.

تهیه و تدوین: لادن افضلی


۰۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۹

قدمت: نیمه دوم قرن ۱۶ میلادی

ابعاد: ۷۵۹*۳۳۹ سانتی متر

این فرش به سبک هرات تعلق دارد. این گروه توسط زمینه بنفش و قرمز و حاشیه آبی یا سبز مایل به زرد با یک الگوی استادانه متشکل از گل ها، کتیبه ها، اسلیمی ها و در نمونه های اولیه، حیوانات شناخته شده است.

فرش امپراطور مزین است به حیوانات طبیعی و افسانه ای نظیر گوزن خالدار، پرندگان تیره ی قرقاول، شیر، اژدها و …برخی آرمیده و برخی در حال جنگ و گریز. حاشیه ی کوچک درونی شامل ابیاتی با خطوط اسلامی با غنچه های بکار رفته بین آن ها و بعد حاشیه بزرگ، پیچک های شبیه شاخه های تاک که بینشان غنچه های بزرگ و مختلفی ظاهر می شود و سپس باندهای ابروگل به عنوان حاشیه کوچک بیرونی.

این ویژگی عهد تبادل مدل های فارسی و چینی است که در نسخه های خطی تذهیب شده آن دوره به سبک تبریز با وقار تمام مشهود است. حاشیه درونی شامل ابیات شاعرانه به فارسی است که قلمرو صفوی را به چمن زار، آسمان آبی، گل ها و سنگ های جواهر نشان تشبیه می کند که سراسر ستایش شاه را می کنند. طراح فرش با ترسیم استعاری یک باغ بهاری با کنایه به بهشت برین اشاره دارد.طراحی ترکیبی شبه شاخه های تاک و کتیبه وجه مشترک هنرهای تجسمی عهد صفوی در انواع مختلف آن است . شواهد متنی از این دوره حاکی از آن است که هنرمندانی در یک کارگاه متمرکز تصاویری را تولید می کردند که در عرصه های مختلف همچون فرش، منسوجات، تذهیب، صحافی و …به کارگرفته می شد. فرش امپراطور نام خود را از مالکان قدیمی خود (امپراطوران هابسبورگ) گرفته است . طبق رسم آن روز یک جفت از این فرش دوره صفوی را پترکبیر به امپراطور لئوپولد هدیه داد. هر دو فرش بعدها وارد مجموعه ای از موزه های هنرهای کاربردی در وین اتریش شد و سرانجام یکی از آن ها که امروزه فرش امپراطوری نامیده می شود به موزه ی هنر متروپولیتین رسید.

 

ارسالی از: گیلانی

مرجع


۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۴

این طرح به قلم و رنگ آمیزی حسن خان شاهرخی می باشد که با توجه به هارمونی متفاوت رنگی نام این طرح چهار فصل بوده و طرح در قالب لچک و ترنج طراحی شده است.

ارسالی از : لادن افضلی


۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷

صفحه ما در فیس بوک اشتراک گذاری شاتا