فرش ایران

این قالیچه ابریشمی بافت کاشان می باشد.از نکات قابل توجه در این قالی آن است که در متن اصلی، از نقوش گل و گیاهان و پرندگان استفاده شده است که این نقوش در قالی های سجاده ای نقوشی غیر متعارف بوده و در سده های بعدی (سده های نوزدهم-بیستم) به نقش قالی های محرابی اضافه شده است. نقش متن اصلی قالی، تداعی کننده بهشت است که در بخش پایینی قالی استفاده شده که جایگاه نشستن نماز گزار است. در بخش بالایی محراب که مکان سجده گاه نمازگزار است اسماء خداوند نوشته شده است . در حاشیه های این قالی از ابیات حافظ استفاده شده است که به خوبی به حکمت و فلسفه نماز اشاره دارد. این اثر امروزه در موزه متروپولیتین نگهداری می شود.

منبع


۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۶

در اغلب این قالیچه ها در طرفین هوشنگ شاه دو وزیر ایستاده و در برخی مواقع به دلیل کمبود جا تنها یک وزیر نقش شده است و همچنین در برخی از قالیچه های هوشنگ شاهی دو دیو در پائین تخت هوشنگ شاه نشسته اند و یا تخت بر روی شانه دیو ها قرار گرفته است.


۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۴

 قالیچه محمد رسول الله(ص) مزین به تمثالی از حضرت، متعلق به دوره پهلوی اول در موزه فرش آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
          
 محل بافت این مفروش مصور شهر راور کرمان می باشد .شیوه پود‌گذاری قالیچه محمد رسول الله(ص) به صورت سه پود(دو پود مواج و یک پود ضخیم) و شیوه بافت آن نیز به شکل لول بافت انجام گرفته است.
این دست‌بافته ارزشمند هنری از رج شمار ۷۶ گره نامتقارن در ۶٫۵ سانتی‌متر، ابعاد ۷۱ در ۴۸ سانتی‌متر و از جنس تار پنبه ـ پود پنبه ـ پرز پشم تشکیل می‌شود.
  بر بالای آن عنوان اثر و در حاشیه بیرونی کار، تصاویری از پرندگان و گیاهان بر زمینه‌ای شیری رنگ به تصویر کشیده شده است که طرح ساده تمثال حضرت محمد(ص) در مرکز قالیچه خودنمایی می‌کند.

محل نگهداری: موزه آستان قدس رضوی


۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۱

قالیچه هایی که موضوع آنها را زنان زیبا تشکیل می دهند، یکی از گروه های کوچک قالیچه های تصویری می باشند. این قالیچه ها در یک محدوده زمانی پنجاه ساله (دو دهه آخر قرن نوزده و سه دهه اول قرن بیستم) که مصادف با برخی از رویدادهای اجتماعی در ایران است بوجود آمده اند.


۰۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹

محل بافت: شهربابک

ابعاد: ۱۳۵*۱۹۰ سانتی متر

طرح مکه ای یکی از متنوع ترین طرح های منطقه شهربابک و تا حدودی سیرجان است. این طرح با یک یا چند ترنج مرکزی اغلب بر زمینه های لاکی و یا سورمه ای  بیشتر به صورت هندسی بافته شده و در مرکز ان نقش لوزی یا مکعب شکلی که اغلب نقش صلیب در آن بر زمینه سفید و روشن ، نمادی از پاکی و قداست کعبه می باشد،قرار گرفته و دورتادور این ترنج بته هایی ریز در قالب محرمات اریب در بر گرفته اند. این طرح بدین معنی است که نقش مرکزی ، شمایلی از خانه خدا و نقوش بته، نمادی از انسان های دور کعبه می باشند . همچنین حاشیه های بندی پروانه ای و حسین عباسی از حاشیه های معروف این طرح محسوب می شوند.

تهیه و گردآوری: عقیل سیستانی (کارشناس ارشد هنرهای اسلامی)


۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۹

محل بافت: فردوس

قالیچه های نواحی فردوس با گره فارسی بافته می شود و مانند اغلب قالیچه های عشایری ایران یک پوده است. تا سالهای اخیر از لحاظ رنگ وسبک به قالیچه های عشایر بلوچ شباهت زیاد داشت و این شباهت به اندازه ای بود که بازرگانان مشهدی انواع مرغوب آن را با قالیچه های بلوچی اشتباه می کردند.


۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۲

قدمت: اوایل قرن چهاردهم هجری

محل نگهداری: موزه فرش تهران

تصویر فرشتگان در حاشیه فرش و قبل از ورود به مرکز ان، اشاره به مراحل پیشین ورود به بهشت (مرکزیت فرش) و سنجش اعمال نیک و بد توسط فرشتگان در محضر پروردگار دارد. در این تصویر فرشته دو بال سه قسمتی دارد و دامن پوشیده است. سه گل در بخش کمربند فرشته، نشانی از طبقات سه گانه ی دامن دارد . وجود پرندگان، گل ها و ابرهای درهم استعاری از بهشت و عالم بالا است. 


۰۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳

محل بافت: کاشان

بخش قابل توجهی از قالیچه های تصویری مربوط به دراویش است . قالیچه های درویشی علاوه بر اینکه از ویژگی دیگر قالیچه های تصویری برخوردارند تا اندازه ای هم کاربرد عقیدتی و آئینی دارند. بافتن صورت دراویش را بر روی قالی و قالیچه ها، باید از پدیده دو سده اخیر و قسمتی از جنبش تصویرگرایی بر روی قالی دانست. در این قالیچه تصویر دو تن از دراویش فرقه نعمت الهی (مشتاق علیشاه و نورعلیشاه) بافته شده است. در اغلب قالیچه های درویشی، اشعاری در وصف ایشان در حاشیه قالیچه ها بافته می شود.


۰۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۴

طرح سه کله از رایج ترین گونه نقشه های قالی افشاری است که بافت آن با تفاوت هایی اندک در نقش پردازی، در مناطق افشار نشین کرمان رواج دارد. نام گذاری این طرح بر اساس ساختار آن است که سه کنگره چلیپا مانند در انتهای عرضی زمینه قالی قرار می گیرد، که بافندگان منطقه هر کدام از آنها را یک کله به شمار می آورند. در فاصله بین کله ها نیز قاب های لوزی شکل با نقوش قلاب مانند قرار گرفته است. وجود ردیف نقش های هندسی – گیاهی معروف به آبشار در کناره طولی دو طرف زمینه قالی، از ویزگی های قالی های سه کله است.  در طرح کلی یک تقارن مرکزی حکمفرماست.


۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۲

تاریخ بافت: ۱۳۲۴ ه.ق

محل بافت: ساروق

ابعاد: ۱/۴۸*۱/۳ سانتیمتر

یکی از پر رونق ترین پهلوانان که در قالیچه ها جای گرفته، رستم است که مافوق همه پهلوانان و شکست ناپذیر است. قالیچه های با نقش رستم بسیار کمیاب و نادر است.


۱۷ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸

تاریخ بافت: اوایل قرن ۱۴ ه .ق

محل بافت: کاشان

اندازه: ۲/۱۴*۱/۳۲

 بدون تردید داستان های خمسه نظامی را باید یکی از عوامل موثر در پیدایش هنر تصویرسازی و نقاشی ایران دانست. موضوع داستان های خمسه در قالیچه های تصویری نیز انعکاس گسترده ای دارد و از انجا که بخش قابل توجهی از قالیچه های ما را موضوع مختلف داستان های خمسه نظامی تشکیل می دهد بسیار با اهمیت است. یکی از موضوعات این دسته از قالیچه ها داستان وارد شدن بهرام به گنبد سفید و دیدار از معشوقه هایش می باشد که متعلق به بهرام نامه از هفت پیکر خمسه نظامی است.


۰۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۳

محل بافت: ساوه

تاریخ بافت: اواسط قرن ۱۴ ه.ق

ابعاد: ۱/۱۴ * ۱/۳۵ سانتی متر

بدون تردید داستان های خمسه نظامی را باید یکی از عوامل موثر در پیدایش هنر تصویرسازی و نقاشی ایران دانست. موضوع داستان های خمسه در قالیچه های تصویری نیز انعکاس گسترده ای دارد و از انجا که بخش قابل توجهی از قالیچه های ما را موضوع های مختلف داستان های خمسه نظامی تشکیل می دهد، بسیار با اهمیت است. این پنج گنج نظامی شامل : مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، بهرام نامه یا هفت پیکر و اسکندرنامه. در میان داستان های فوق، داستان لیلی و مجنون و خسرو و شیرین بیش از همه مورد توجه قالیبافان قرار گرفته است. 

در قالیچه های لیلی و مجنون، بیش از هر صحنه ای، صحنه مجنون و حیوانات مورد علاقه او مورد توجه بوده است. این صحنه مجنون را که جز پوستی بر استخوان نمانده در بین حیوانات صحرا که همنشین او شده ا ند نشان می دهد.


۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰

این فرش به سبک هرات تعلق دارد.این گروه توسط زمینه بنفش وقرمز ، حاشیه ی آبی یا سبز مایل به رنگ زرد با یک الگوی استادانه متشکل از گل ها، کتیبه ها ، اسلیمی ها و در نمونه های اولیه ، حیوانات شناخته شده است.فرش امپراتوری مزین  است به حیوانات طبیعی و افسانه ای نظیر :گوزن خالدار،پرندگان تیره ی قرقاول ،شیر ، اژدهاو… برخی آرمیده وبرخی در حال جنگ وگریز.حاشیه ی کوچک درونی شامل ابیاتی با خطوط اسلامی با غنچه های به کار رفته بین آنها وبعد حاشیه ی بزرگ پیچک های شبیه شاخه ی تاک که بین شان غنچه های بزرگ و مختلف ظاهر می شودو سپس باندهای ابر و گل به عنوان حاشیه کوچک بیرونی .

این ویژگی عهد  تبادل مدل های فارسی و چینی است که در نسخه های خطی تذهیب شده آن دوره به سبک تبریز با وقار تمام مشهود است. حاشیه ی درونی شامل ابیات شاعرانه به فارسی است که قلمرو سلطنتی صفوی را به چمن زار ، آسمان آبی، گل ها ، و سنگهای جواهر نشان تشبیه می کند که سراسر ستایش را شاه می کنند.طراح فرش با ترسیم استعاری یک باغ بهاری با کنایه به بهشت برین اشاره دارد.طراحی ترکیبی شبه شاخه های تاک وکتیبه وجه مشترک هنر های تجسمی عهد صفوی ادر انواع مختلف آن است.شواهد متنی از این دوره حاکی از آن است که هنرمندانی در یک کارگاه متمرکز تصاویری راتولید می کردند که در عرصه های مختلف همچون فرش ، منسوجات ،تذهیب،صحافی و… به کار گرفته می شد. امپراتوری نام خود را از مالکان قدیمی خود (امپراتوران هابسبورگ)گرفته است. طبق رسم آن روز یک جفت از این فرش دوره ی صفویه را پتر کبیر به امپراتور لئوپولد هدیه داد. هر دو فرش بعدا وارد مجموعه ای از موزه هنرهای کاربردی در وین اتریششد وسرانجام یکی از آنها که امروزه فرش امپراتوری نامیده می شود به موزه ی هنر متروپولیتن رسید و امروزه در این موزه نگهداری می شود.

ارسالی از: گیلانی

مرجع      


۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵

محل بافت: اطراف ملایر
بافندگان قالیچه های تصویری بیش از هر موضوع ، تصویر شاهان را به روی قالیچه های خود به نمایش درآورده اند.در بین قالیچه های تصویری، قالیچه های هوشنگ شاهی مقام خاصی دارند. روش ترکیب بندی قالیچه های هوشنگ شاهی بی شباهت به ترکیب بندی برخی از صحنه های تخت جمشید نیست.در اغلب این قالیچه ها در طرفین هوشنگ شاه دو وزیر ایستاده و در برخی مواقع به دلیل کمبود جا تنها یک وزیر نقش شده است و همچنین در برخی از قالیچه های هوشنگ شاهی دو دیو در پائین تخت هوشنگ شاه نشسته اند و یا تخت بر روی شانه دیو ها قرار گرفته است.

۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵

مشخصات طرح میناخانی به این شرح است: گل کوچک چند پری که در اطراف آن چهار عدد گل سفید، که یادآور گل نرگس است، قرار دارد. نقشهای مختلف روی این قالیها توسط یک حرکت زیبا و هم نوای شاخه های نازک به همدیگر متصل شده اند. این نقشها روی زمینه آبی رنگ قالی که معمولاً عاری از لچک و ترنج می باشند، خود را برجسته می نمایند. این نقشها به نوعی، حالت یک شبکه گل آذین را تشکیل می دهند.

سیسیل ادوادز نویسنده کتاب با ارزش ( قالی ایران ) در مورد طرح مینا خانی می گوید: به نظر من باید منشأ این طرح ، کردستان باشد زیرا در قالب طرحهای قدیمی ساوجبلاغ و بیجار دیده می شود ، به علت سادگی طرح و بافت و زیبایی ، این طرح در اغلب مناطق بافندگی ایران رایج است که نمونه های زیبایی در ورامین واقع در جنوب تهران به صورت فراگیر بافته می شود ولی در نواحی مشک آباد اراک ، تبریز و همدان نیز بعضا دیده می شود.

منبع عکس


۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱

طرح: سورمه ای باغی

حاشیه اصلی: حسین عباسی، بلوردی

تاریخ بافت: ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰

محل بافت: گهرت، از توابع شهربابک

اندازه: ۱۵۵*۲۰۴ سانتیمتر

طرح سورمه ای باغی از دیگر طرح های منطقه شهربابک بویزه مناطق گهرت و برفه است که انبوه و تراکم نقش پردازی های آن به مثابه فضای باغ گونه ای است که اغلب بر زمینه سورمه ای بافته شده. این طرح شامل ترنج سفید رنگی همراه با گل شاه عباسی در مرکز که نقوش شاه عباسی با خطوطی شکسته منتهی به برگ های کنگره ای، تا نزدیکی حاشیه ها کشیده شده است. همچنین وجود بته هایی در چهارگوشه این فرش ها، یکی دیگر از ویژگی های طرح های سورمه ای باغی می باشد.

نوشته شده توسط: عقیل سیستانی

دانشجوی کارشناسی ارشد هنر های اسلامی


۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰

صفحه ما در فیس بوک اشتراک گذاری شاتا